Izba zaznacza, że wykonawcy biorący udział w postępowaniu mają prawo oczekiwać, że ocena, czy spełniają warunki udziału w postępowaniu, zostanie dokonana wyłącznie w odniesieniu do wyartykułowanych w SIWZ wymagań zamawiającego. Trzeba podkreślić zasadnicze reguły, którymi zobowiązany jest kierować się zamawiający dokonując badania i oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Przede wszystkim - nie wolno mu dokonywać oceny w sposób dowolny, lecz jedynie na podstawie sformułowanych w SIWZ zasad i wymagań, co służy realizacji, wyrażonej w art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji, a także związanej z nimi zasady transparentności postępowania.
(KIO 1735/11, KIO 1736/11)
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Zamówienia publiczne: SIWZ to wyznacznik postępowania
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia jest dokumentem o szczególnym znaczeniu w postępowaniu o zamówienie publiczne. Z jednej strony wyznacza wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia wymagania, które ma spełniać oferta, by uczynić zadość potrzebom zamawiającego, jak również opisuje sposób oceny warunków udziału w postępowaniu, z drugiej zaś granice, w jakich może poruszać się zamawiający dokonując oceny złożonych ofert oraz analizując spełnienie warunków udziału w postępowaniu - podkreśla Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 25 sierpnia 2011 r.