Zabezpieczenie należytego wykonania umowy powinno być wniesione najpóźniej w dniu zawarcia umowy o udzielenie zamówienia publicznego, z zastrzeżeniem art. 150 ust. 4 p.z.p. Z istoty instytucji zabezpieczenia wynika bowiem, iż na jego podstawie zamawiający podpisując umowę z wykonawcą ma pewność, iż w razie nienależytego wykonania lub niewykonania umowy będzie mógł zaspokoić swoje roszczenia w tym zakresie.
Jak podkreśla UZP, ustawodawca w sposób jasny i precyzyjny określa również dopuszczalną wysokość kwoty zabezpieczenia posługując się widełkami procentowymi (od 2 do 10 proc.), odnoszącymi się do ceny całkowitej podanej w ofercie albo nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy ustala się zatem na podstawie ceny ofertowej. Prawo zamówień publicznych nie przewiduje mechanizmów dających zamawiającemu uprawnienia do żądania podwyższenia zabezpieczenia (brak uregulowań dotyczących automatycznej waloryzacji kwoty zabezpieczenia). W przypadku podwyższenia wartości umowy o zamówienie publiczne, brak podstaw prawnych w ustawie – Prawo zamówień publicznych ,do wysunięcia przez zamawiającego żądania uzupełnienia wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy o kwotę wynikającą ze zmiany (podwyższenia) wysokości wynagrodzenia wykonawcy.
Opinia prawna Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie podwyższenia wartości umowy o zamówienie publiczne a wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy (nr LEX 52635).
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: Informator UZP Nr 5, www.uzp.gov.pl, stan z dnia 16 maja 2011 r.