Publikacja dokumentu ma związek z coraz częstszym zjawiskiem łamania zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez zamieszczanie w opisie przedmiotu zamówienia na dostawy samochodów osobowych parametrów technicznych, minimalnego wyposażenia pojazdu oraz rozwiązań technicznych w sposób wskazujący na konkretny produkt, tj. markę i model pojazdu.
W komunikacie podkreśla się, że w toku przeprowadzanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli, ujawniono naruszenia art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych, m.in. poprzez:
1) dyskryminację pośrednią, tj.:
a) użycie w opisie przedmiotu zamówienia wymogów oraz parametrów technicznych, których łączne zestawienie zawęża wybór zamawiającego do konkretnej marki i modelu samochodu osobowego (informacja o wynikach kontroli: KN/3/09, KND/46/11);
b) wskazanie w opisie przedmiotu zamówienia pojedynczego wymogu lub parametru technicznego powodującego, iż wymagania zamawiającego spełnia tylko konkretna marka i model samochodu osobowego (KN/91/08);
c) wymóg zaoferowania określonych rozwiązań technicznych, które spełnia jedynie określony model samochodu osobowego (KN/79/09, KND/46/11);
2) dyskryminację bezpośrednią, tj. opisanie przedmiotu zamówienia poprzez podanie nazw własnych wskazujących na konkretny produkt (KN/64/2007).
W celu wsparcia zamawiających w przeprowadzaniu postępowań na dostawę samochodów osobowych oraz w celu promocji dobrych praktyk i zapobieżenia błędom w opisie przedmiotu zamówienia, UZP opracuje rekomendacje wskazujące sposób sporządzania opisu przedmiotu zamówienia, pozwalający na możliwie najszersze zachowanie konkurencyjności całego procesu udzielania zamówienia publicznego.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.uzp.gov.pl, stan z dnia 5 października 2011 r.