Konieczność nowelizacji ustawy i rozporządzenia w tym zakresie wynikła z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 czerwca 2008 r., sygn. akt P 4/06 (Dz. U. Nr 100, poz. 649). W ocenie Trybunału Konstytucyjnego przekazanie organowi administracji publicznej wyłącznej kompetencji sądu do orzekania o przepadku rzeczy jest sprzeczne z art. 46 Konstytucji, w konsekwencji czego Trybunał orzekł m.in., że przepis § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 134, poz. 1133, z późn. zm.) regulując kwestie zastrzeżone dla materii ustawowej jest niezgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji oraz z art. 130 ust. 11 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie usuwania pojazdów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego albo utrudniających prowadzenie akcji ratowniczej, w powiadomieniu kierowanym do właściciela pojazdu (dotyczy usunięcia pojazdu w trybie art. 130a ust. 1-3( ustawy) zamieszczone ma zostać pouczenie, o kosztach związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałych od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania. Koszty te ponosić będzie osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, a jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego tytułu prawnego niż własność, osoba ta będzie zobowiązana solidarnie do pokrycia tych kosztów. Nie chodzi tu zatem o obowiązek wskazania właścicielowi konkretnej kwoty, którą będzie zobligowany zapłacić za usunięcie i parkowanie, tylko o poinformowanie go, że (ogólnie) koszty za te czynności będzie zobligowany pokryć.
Wprowadzona ma zostać regulacja polegająca sprawdzeniu dowodu opłaty za usunięcie i parkowanie wraz z zezwoleniem na odbiór pojazdu bezpośrednio przy odbiorze pojazdu – na parkingu (dotychczas dowód opłaty był warunkiem wydania zezwolenia, a tym samym był sprawdzany przez podmiot wydający dyspozycję usunięcia i zwrotu pojazdu – np. Policję), co ma umożliwić uiszczanie płatności bezpośrednio na parkingu. Ponadto w przypadku gdy prowadzący parking opóźni się w wysłaniu powiadomienia o nieodebranym pojeździe, to za okres opóźnienia nie będzie mógł żądać wynagrodzenia za parkowanie.
Z kolei w projekcie rozporządzenia w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych, lub których stan wskazuje na to, że nie są używane, podobnie jak w pierwszym projekcie, wprowadzona ma zostać regulacja, zgodnie z którą dowód opłaty za usunięcie i parkowanie będzie sprawdzany wraz z zezwoleniem na odbiór pojazdu bezpośrednio przy jego odbiorze. Umożliwi to uiszczanie płatności bezpośrednio na parkingu. Wskazano przy tym jednoznacznie, iż wysokość opłaty, o której mowa, będzie wyliczana przez jednostkę prowadzącą parking. W przypadku gdy prowadzący parking opóźni się w wysłaniu powiadomienia o nieodebranym pojeździe, to za okres opóźnienia nie będzie mógł żądać wynagrodzenia za parkowanie.
Istotna zmiana związana z projektem polega na tym, że o przejęciu na własność gminy, w przypadkach, o których mowa w art. 50a ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie będzie orzekać rada gminy, a tylko decyzje w tej kwestii będzie podejmował wójt (burmistrz, prezydent miasta), co stanowi realizację postulatu samorządu, bowiem mieniem komunalnym dysponuje organ wykonawczy samorządu.
W obu projektach rozporządzeń wprowadzona ma zostać regulacja dotycząca odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego o doręczeniach, także w procesie powiadamiania właściciela pojazdu o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania pojazdu w terminie określonym przepisami ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
Wejście w życie projektowanych rozporządzeń spowoduje utratę mocy obowiązującej przez rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. Nr 134, poz. 1133, z późn. zm.) w zakresie regulowanym rozporządzeniami.
Oba projekty skierowane zostały do zaopiniowania Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line