W projekcie zdefiniowano informację przetworzoną, która wymaga od urzędu znacznych nakładów pracy w celu jej udostępnienia. Z tym, że anonimizacja ( zamazywanie nazwisk i adresów) nie jest przetworzeniem informacji i wówczas wnioskodawca nie musi udowadniać, że ma ważny interes, aby uzyskać informację publiczną.
Wprowadzono możliwość wydłużania terminu udostępnienia informacji z 14 do 21 dni.  Przed złożeniem do sądu skargi na bezczynność, wnioskodawcy muszą wysłać ponaglenie. Urząd ma dodatkowe siedem dni na udostępnienie informacji.

Jawne rejestry umów
Dodatkową zmianą w stosunku do pierwotnej wersji projektu jest zmodyfikowanie rejestru umów, który teraz dotyczy wydatków do 2 tys. zł. W nowym brzmieniu tego przepisu czytamy: Jednostki sektora finansów publicznych przedsiębiorstwa państwowe, instytuty, badawcze oraz spółki zobowiązane, spółdzielnie mieszkaniowe prowadzą rejestr umów cywilnoprawnych zawartych w formie pisemnej oraz umów cywilnoprawnych, których skutkiem jest wydatkowanie środków pieniężnych przez te podmioty w kwocie co najmniej 2 tys. zł. zwany dalej „rejestrem umów”.

Czytaj też>>Skutki ustawy o jawności życia będą kosztowne dla biznesu i urzędów

Zdaniem Katarzyny Batko-Tołuć  wiceprezeski i dyrektorki programowej Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska "zamydlono obywatelom oczy ustępstwem" związanym z niewprowadzaniem opłaty przed udostępnieniem informacji i zlikwidowaniem „uporczywości”. Stworzono natomiast definicję informacji przetworzonej, która zawiera nieostre sformułowania. Efekt jest ten sam. Jeśli urząd nie zechce, ma otwartą drogę do utrudniania obywatelom dostępu do ważnych dla nich informacji - uważa Batko-Tołuć.

Szersza lustracja majątkowa - 141 stanowisk
Ponadto w projekcie wymieniono enumeratywnie osoby publiczne, które będą zobowiązane złożyć oświadczenia majątkowe. W poprzedniej wersji było to 110 stanowisk, teraz jest 141.

Czytaj też>> Ustawa o jawności życia publicznego zmusi firmy do stworzenia procedur antykorupcyjnych

Ministrowi sprawiedliwości takie oświadczenia złożą syndycy, komornicy, a także dyrektor generalny Służby Więziennej i jego zastępca.
Szef Kancelarii Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, pracownik i urzędnik SN  będzie musiał złożyć oświadczenie — I Prezesowi Sądu Najwyższego.
Podobnie urzędnik sądu administracyjnego zatrudniony na stanowisku głównego księgowego, radcy prawnego, kierownika oddziału, audytora wewnętrznego oraz pełnomocnika ochrony do spraw informacji niejawnych składa oświadczenie prezesowi sądu.
A urzędnik sądu powszechnego i wojskowego oraz powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury zatrudniony na stanowisku samodzielnym — odpowiednio właściwemu prezesowi sądu albo kierownikowi właściwej jednostki organizacyjnej prokuratury.
Od lustracji majątkowej nie będą zwolnieni nawet rektorzy i prorektorzy, kanclerze uczelni publicznych.

Zawody i stanowiska uprzywilejowane
Nie wszystkie oświadczenia majątkowe będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. I tak niejawne będą oświadczenia np. asesorów sądowych, referendarzy i asystentów sędziów, asesorów prokuratora oraz asystentów, urzędników służby cywilnej.


Jawność majątków nie dotyczy też funkcjonariuszy policji, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej, Służby Ochrony Państwa, Służby Więziennej, żołnierzy zawodowych, w tym żołnierzy Żandarmerii Wojskowej, funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, z wyjątkiem oświadczeń Szefa CBA i jego zastępców.

Minister koordynator ds. służb specjalnych, który jest autorem ustawy zapowiada, że w połowie stycznia rozpatrzy projekt Komitet RM.