Celem nowelizacji ustawy jest zmiana obowiązujących przepisów o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, tak aby były one zgodne z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej - m.in. chodzi o przepisy dotyczące wspólnotowego prawa zamówień publicznych.
Obecnie budowa i eksploatacja autostrady albo wyłącznie eksploatacja autostrady wymaga zawarcia umowy. Wybór podmiotu następuje w drodze przeprowadzonego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad postępowania przetargowego. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami w postępowaniu przetargowym mogą uczestniczyć spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, których przedmiotem działalności jest wyłącznie budowa lub eksploatacja dróg.
Natomiast prawo europejskie nie zabrania wprowadzania szczególnych regulacji dotyczących projektów w formule partnerstwa publiczno–prywatnego. Dotychczas z powodu braku odrębnych przepisów dotyczących partnerstwa publiczno–prywatnego w świetle prawa europejskiego umowy takie są traktowane jako zamówienie publiczne lub jako koncesja. (PAP)
Ustawa o autostradach dostosowana do prawa UE
Sejm przyjął w środę nowelę ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Precyzuje ona przepisy dotyczące procedur przetargowych na budowę i eksploatację autostrad.