Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania dotyczy zanieczyszczeń dwutlenkiem siarki, tlenkami azotu i pyłu. Przepisy obejmą nowe i istniejące już średnie obiekty spalania energetycznego (o mocy od 1 do 50 MW). Są to w dużej mierze liczne ciepłownie osiedlowe, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, ważne dla ogrzewania szkół, szpitali czy uniwersytetów, które używają np. ciepła bądź pary w procesie produkcji. Szacuje się, że w całej UE jest około 140 tysięcy takich instalacji, a w Polsce, według danych Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami - 3.600 takich obiektów.
Tego rodzaju podmioty będą musiały spełnić wyśrubowane normy emisji ponosząc koszty modernizacji instalacji. Szczególnie dla mniejszych jednostek o mocy poniżej 5 MW będzie to duży wydatek. Przepisy przewidują jednak dość długi czas na dostosowanie się do nowych norm: w przypadku obiektów energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej większej niż 5 MW terminem na dostosowanie się do norm będzie 1 stycznia 2024 r., z kolei dla obiektów o nominalnej mocy cieplnej nie większej niż 5 MW będzie to 1 stycznia 2029 r.
Dotychczasowe unijne ramy regulacyjne dotyczące ograniczenia emisji zanieczyszczeń ze obiektów spalania był niekompletny. Normy obowiązywały dotąd bowiem w odniesieniu do największych instalacji powyżej 50 MW (tu ich źródłem była dyrektywa 2010/75/UE o emisjach przemysłowych), a także mniejszych niż 1 MW (w tym przypadku normy zawarte były w rozporządzeniach do dyrektywy 2009/125 ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią). Nowa dyrektywa dotycząca średnich obiektów energetycznego spalania o mocy od 1 do 50 MW wypełnia tym samym lukę w regulacji sektora energetycznego.
Polska i pozostałe kraje UE będą miały 2 lata na wprowadzenie w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania przedmiotowej dyrektywy. Ich temin implementacji do krajowych porządków prawnych mija bowiem 19 grudnia 2017 r.