Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2017/352 z 15 lutego 2017 r. ustanawiające ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów dotyczy portów morskich należących do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). W Polsce jego przepisami objętych będzie pięć portów (w kolejności pod względem wielkości przeładunku): w Gdańsku, Szczecinie, Gdyni, Świnoujściu i Policach.

Ogólnym celem nowej regulacji jest eliminacja nieuczciwej konkurencji pomiędzy portami poprzez zapewnienie równych warunków ich rozwoju. Rozporządzenie wprowadza przepisy mające zapewnić finansową przejrzystość ośmiu usług portowych:
a) zaopatrzenia w paliwo;
b) przeładunku;
c) cumowania;
d) usług pasażerskich;
e) odbierania odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku;
f) pilotażu
g) holowania oraz
h) pogłębiania (w pewnym zakresie)

a także otwarty dostęp do rynku pięciu z tych usług:
a) zaopatrzenia w paliwo;
b) cumowania;
c) odbierania odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku oraz
d) holowania.

Przepisy wymagają jasnego przedstawienia systemu księgowania, wykazu otrzymanych funduszy publicznych oraz poprawy przejrzystości informacji o sposobie naliczania opłat za usługi oraz infrastrukturę portową. Państwa członkowskie będą musiały też zapewnić wprowadzenie działających metod rozpatrywania skarg.

Aby zapewnić usługi portowe na wysokim poziomie, w przepisach wprowadzono nowe wymagania dotyczące dostawców, zapewniające otrzymanie przez pracowników odpowiedniego przeszkolenia, z naciskiem na zasady ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy. Szkolenia powinny być również stale uzupełniane, w związku ze zmianami technologicznymi.

Przepisy nie narzucają portom konkretnego modelu zarządzania, nakładają jednak minimalne wymagania na dostawców usług, takich jak: holowanie, cumowanie, załadunek oraz utylizacja odpadów ze statków, i dają portom możliwość ograniczenia liczby dostawców do tych, którzy są w stanie spełnić minimalne wymagania dotyczące bezpieczeństwa, czy ochrony środowiska.

Obsługa towarowa i pasażerska w portach podlegać będzie również przepisom dotyczącym przejrzystości finansowej, jednak organizacja tych usług podlegać będzie przepisom prawa krajowego.

 

LEX Prawo Europejskie
Artykuł pochodzi z programu LEX Prawo Europejskie
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami