Unia Europejska pozostawia jednak krajom UE swobodę nie tylko co do sposobu wdrożenia rozwiązań, ale, co ciekawe, również co do tego, czy w ogóle przystąpić do nowego systemu.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/6/UE z dnia 14 marca 2012 r. dotycząca zmiany dyrektywy Rady 78/660/EWG w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek w odniesieniu do mikropodmiotów (Dz.Urz.UE L 81 z 21.3.2012, s. 3) przewiduje, że uproszczone zasady sprawozdawczości dotyczyć będą spółek, które na dzień bilansowy nie przekroczyły limitów dwóch z trzech następujących kryteriów:
a) suma bilansowa: 350 tys. EUR;
b) obroty netto: 700 tys. EUR;
c) przeciętne zatrudnienie w roku obrotowym: 10.
Tego rodzaju spółki, określane przez dyrektywę jako mikropodmioty, będą mogły między innymi skorzystać ze zwolnień z następujących obciążeń:
– obliczania i przedstawiania rozliczeń międzyokresowych biernych i czynnych oraz rozliczeń międzyokresowych i przychodów przyszłych okresów, z zastrzeżeniem, że takie zwolnienie nie będzie dotyczyć kosztów surowców i materiałów, korekty wartości, kosztów osobowych i obciążeń podatkowych,
– wymogu ogłaszania rocznych sprawozdań finansowych, pod warunkiem że informacje bilansowe będą należycie przedkładane zgodnie z prawem krajowym co najmniej jednemu wyznaczonemu właściwemu organowi oraz że informacje te będą przekazywane do rejestru przedsiębiorstw, tak aby na wniosek można było otrzymać ich kopię.
Unijna regulacja pozostawia krajom UE ostateczną decyzję, czy, uwzględniając konkretne warunki i potrzeby własnych rynków, wdrożyć w ogóle system dotyczący mikropodmiotów, a, jeśli tak, to w jaki sposób. Nie przewiduje również żadnych terminów wdrożenia do krajowych porządków prawnych. W ten sposób zbliża się w swoim charakterze prawnym bardziej do miękkiego niż do twardego prawa, upodabniając się bardziej do zalecenia niż do dyrektywy.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line