Przepisy zawarte w trzech dyrektywach - 2014/45/UE, 2014/46/UE i 2014/47/UE odnoszące się szczególnie do kontroli pojazdów oraz przeszkolenia i kompetencji inspektorów mają charakter minimalnych standardów, co oznacza, że kraje UE mogą wprowadzić bardziej wymagające reguły.
Dzięki nowym przepisom, łatwiej będzie zarejestrować pojazd w innym Państwie Członkowskim UE, ponieważ każde z nich będzie zobowiązane do uznania ważnych wyników badań kontroli technicznej przeprowadzonej w innym kraju UE.
Nowe regulacje mają również na celu zlikwidowanie oszustw związanych z fałszowaniem przebiegu, włączając badanie przebiegu do badań technicznych pojazdu oraz wprowadzając kary za ingerencje w stan licznika.
Zgodnie z dyrektywą 2014/45/UE, motocykle podlegać będą takim samym wymaganiom dotyczącym kontroli jak motorowery. Jednak zgodnie z porozumieniem pomiędzy Parlamentem i Radą, jedynie motocykle o pojemności silnika większej niż 125 cm3 będą poddawane obowiązkowym kontrolom, od roku 2022. Kraje UE będą również mogły wyłączyć je spod działania przepisów, jeśli zaproponują alternatywne metody badania bezpieczeństwa pojazdów dwu lub trzykołowych.
Wreszcie, zgodnie z nowymi przepisami, aby wesprzeć drogowe kontrole techniczne pojazdów, państwa członkowskie powinny używać systemów oceny ryzyka, w celu zidentyfikowania firm, których flota pojazdów komercyjnych miała niesatysfakcjonujące wyniki kontroli bezpieczeństwa oraz zmniejszenia ciężaru administracyjnego, dotyczącego firm, posiadających bezpieczną flotę.
Kraje UE będą miały czas na wdrożenie przepisów pakietu do swoich porządków prawnych zasadniczo do 20 maja 2018 r.