Przedsiębiorcy zrzeszeni w Business Centre Club zadają pytanie, czym zostało spowodowane i dlaczego jest obecnie sankcjonowane tak poważne opóźnienie w rozdzielaniu unijnego wsparcia finansowego dla firm? Środki z puli 2007–2013 w niektórych województwach będą uruchamiane dopiero jesienią 2008 roku!
Ministerstwu Rozwoju Regionalnego aż pół roku zajęło dochodzenie do oczywistej prawdy, że tryby przetargowe są sztywnym wymogiem wszystkich operacji dotyczących podziału funduszy, w tym kluczowej – wyłaniania instytucji kontraktujących. I że nie da się zaoszczędzić czasu na trybach bezprzetargowych, na co rzekomo MRR miało nadzieję. W rezultacie dopiero teraz samorządy wybierają instytucje kontraktujące - uważają przedsiębiorcy z BCC.
Według sondażu BCC ponad połowa firm poważnie rozważa wsparcie swojego rozwoju funduszami unijnymi, a co trzecia ma w tym zakresie konkretne plany. Istotą tych planów jest jednak to, że o konkurencyjność na rynku firmy te muszą walczyć już teraz, a nie za pół roku. Założenia programu „Innowacyjna Gospodarka” także nie są zadowalające, ponieważ dotyczą tylko największych firm. Otwarto bowiem programy wymagające stworzenia w firmie minimum 400 miejsc pracy, albo inwestycji dofinansowanej kwotą nie mniejszą niż 8 mln zł. A przecież 99% polskich przedsiębiorców to firmy sektora MSP i mikroprzedsiębiorstwa.
Nie ma racjonalnych powodów, dla których jedne województwa mogą uruchamiać fundusze już w kwietniu i maju, a inne zamierzają zrobić to dopiero jesienią. Karygodna sytuacja występuje na Mazowszu (dysponującym 195 milionami euro pomocy UE dla przedsiębiorstw) oraz na Dolnym Śląsku (171 milionów euro), gdzie planuje się rozpoczęcie przyjmowania wniosków dopiero na wrzesień lub październik. Rozdział pieniędzy przez samorządy miał być – co do zasady – usprawnieniem przez decentralizację. Opieszałość urzędników samorządowych już skutecznie doprowadziła do powstania wymiernych strat gospodarczych - wynika ze stanowiska BCC. Business Centre Club wnioskuje do marszałków województw o ścisły nadzór i krytyczne przyjrzenie się pracy zarówno administracji własnej, jak i pracy instytucji kontraktujących.
(Źródło: BCC/KW)