W projekcie stanowiska w sprawie nowelizacji Kodeksu wyborczego (Dz. U. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.) rząd wyraził aprobatę dla planowanych zmian. Zdaniem Rządu, przyśpieszają one procedury oraz skracają okres między zaistnieniem przesłanki do wygaśnięcia mandatu radnego albo wójta, a pozbawieniem stanowiska. Dodatkowo nowelizacja Kodeksu wyborczego uporządkuje i uprości istniejący stan prawny.
Przypomnijmy, że najważniejsze z projektowanych zmian do ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.) zakładają, iż w przypadku, gdy wygaśnięcie mandatu jest urzędowo potwierdzone stosownym dokumentem (np. akt zgonu, prawomocny wyrok sądowy) bądź nie budzi wątpliwości (pisemne zrzeczenie się mandatu), podmiotem uprawnionym do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu miałby być komisarz wyborczy. W pozostałych przypadkach organem właściwym do wygaszenia mandatu byłby w dalszym ciągu organ stanowiący danej jednostki samorządu terytorialnego. W sytuacji, gdy mimo przesłanek skutkujących wygaśnięciem mandatu, rada nie zdecyduje się podjąć uchwały o wygaśnięciu mandatu, rozstrzygnięcie w tej sprawie leżeć będzie w gestii wojewody (zarządzenie zastępcze).
Na podstawie: http://bip.mswia.gov.pl
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad