Praktycznym wyrazem ograniczenia niezależności jest m.in. to, że kluczowe dla funkcjonowania zawodu i samorządu uchwały podejmowane są po zaakceptowaniu ich treści przez organ nadzoru funkcjonujący w strukturach administracji rządowej, jakim jest komisja nadzoru audytowego. Przykładem jest zwiększenie uprawnień organu nadzorującego samorząd idących tak daleko, że to Komisja Nadzoru Audytowego może być inicjatorem zwoływania zjazdów nadzwyczajnych Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, które w praktyce będą obradowały nad programem określonym przez ten organ. Ta niewyobrażalna ingerencja w funkcjonowanie samorządu zaprzecza zdobyczom demokratycznego państwa prawa.
Kolejnymi wyrazami ograniczania niezależności są: ingerencja w procedury postępowania dyscyplinarnego wobec naszych członków, sprowadzająca się do propozycji ustalenia tych zasad w formie rozporządzenia ministra finansów oraz odebranie prawa swobodnego decydowania o tym, kto będzie reprezentował samorząd zawodowy w komisji nadzoru audytowego lub komisji egzaminacyjnej.


Źródło: Dziennik Gazeta Prawna