Rozmowa z dr Tomaszem Zalasińskim, z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, współtwórcą Barometru Legislacyjnego Rządu.
- Czy obecne wyniki barometru legislacyjnego rządu są najlepsze ze wszystkich do tej pory przeprowadzonych?
- Nie. Trudno jest także mówić, że są dobre. W I połowie 2010 r. zanotowaliśmy wprawdzie wzrost sprawności legislacyjnej Rady Ministrów w porównaniu z II połową 2009 r., ale wynik z ubiegłego roku był wyjątkowo niski. Wedle Barometru Legislacyjnego sprawność legislacyjna rządu w ostatnich dwóch latach jego pracy kształtowała się następująco: w 2008 r. rząd zrealizować średnio ok. 40% zaplanowanych projektów ustaw, w I połowie 2009 r. było to 32%, a w II połowie 2009 r. jedynie 26%. Program legislacyjny na I połowę 2010 r. udało się rządowi zrealizować na poziomie 32%, przyjęto bowiem 42 ze 133 zaplanowanych projektów ustaw.
- Z czego wynika spowolnienie prac rządowych?
- Obniżenie sprawności legislacyjnej rządu, które obserwujemy od 2009 r., jest w pewnym stopniu możliwe do uzasadnienia trudami wdrażania reformy nowego systemu, który przerzucił ciężar tworzenia projektów ustaw z ministerstw na rządowe Centrum Legislacji..
- Dlaczego ważne jest , aby rząd w terminie przygotowywał zaplanowane projekty ustaw ? Planowanie działalności legislacyjnej umacnia zaufanie obywateli do państwa oraz ich poczucie pewności prawa. Sprzyja stabilizacji systemu prawnego oraz stwarza warunki dla racjonalizacji działań ustawodawczych: pozwala na precyzyjne zdefiniowanie problemu regulacyjnego, dokonanie pełnej analizy korzyści i kosztów interwencji ustawodawcy, oceny skutków regulacji oraz proporcjonalny dobór instrumentów regulacyjnych. Wysoka przewidywalność legislacyjna rządu ma także korzystny wpływ na rozwój gospodarczy. Przedsiębiorcy, zwłaszcza zagraniczni, planujący inwestycje w Polsce coraz częściej dokonują oceny ryzyka legislacyjnego. Badają ile i jakie zmiany normatywne wprowadzono w ostatnich latach w interesującym ich sektorze gospodarki, jakie były i są plany Rady Ministrów w tym zakresie oraz – co najważniejsze – jaki jest poziom przewidywalności ustawodawcy. Transparentne i sprawne prowadzenie polityki legislacyjnej nie tylko wzmacnia zatem zaufanie obywateli do państwa i stabilizuje system prawny, ale jest także ważnym instrumentem wpływającym na rozwój gospodarczy.
- Ministerstwo Zdrowia tym razem okazało się najskuteczniejsze, który resort był równie dobry?
- Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Sprawiedliwości wykazały się w I połowie 2010 r. najwyższą skutecznością legislacyjną. Resortami, które w wysokim stopniu zrealizowały program legislacyjny, okazały się także Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Infrastruktury.
- Które ministerstwo, tym razem zawiodło?
- Najsłabiej z realizacji programu legislacyjnego wywiązały się Ministerstwo Skarbu Państwa, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
- Jednak MSZ przygotował najwięcej pozaplanowychaktów. Z czego to Pana zdaniem wynika?
- Poza programem legislacyjnym projekty ustaw powinny być przyjmowane jedynie w sytuacjach wyjątkowych. Od II połowy 2008 r. obserwujemy zmniejszanie liczby projektów pozaplanowych. To dobra tendencja. W I połowie 2010 r. rząd przyjął 29 takich projektów, z czego 9 z inicjatywy Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Projekty MSZ mają jednak szczególny charakter, gdyż są to głównie tzw. projekty ratyfikacyjne, tj. ustawy o wyrażeniu zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej. Więcej podstaw do niepokoju wzbudza działalność pozaplanowa Ministerstwa Sprawiedliwości. Wśród sześciu projektów pozaplanowych przedstawionych ten resort mamy bowiem pięćzmian w kodyfikacjach oraz nowelizację Prawa o ustroju sądów wojskowych.
- Jak przedstawiają się projekty implementujące prawo unijne?
- Ze 133 zaplanowanych projektów 60 miało służyć implementacji prawa unijnego. Projekty unijne dominowały w programach legislacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Zdrowia. Z zaplanowanych 60 do końca czerwca 2010 r. rządowi udało się przyjąć 21 projektów wykonujących prawo unijne.
Rozmawiała: Katarzyna Żaczkiewicz BAROMETR LEGISLACYJNY powstajew wyniku porównania liczby planowanych przez Rade Ministrów projektów ustaw do liczby projektów, które zostały wykonane.