W ocenie związkowców problemem jest też wysokość proponowanych "nowych" widełek płac dla asystentów prokuratora, dolna granica różni się o 500 zł, od tego, co mają dostać asystenci sędziów.

Co zaproponowała Prokuratura Krajowa? Wynagrodzenie zasadnicze dla wszystkich pracowników prokuratury ma wzrosnąć o 400 zł brutto i w przeliczeniu na pełen etat. 3970 pracowników, którzy obecnie zarabiają najmniej, ma mieć podniesione wynagrodzenie zasadnicze do 6 tys. zł brutto (także asystenci). Dodatkowo wszyscy pracownicy, którzy mają minimum 5-letni staż pracy, otrzymają od kwoty podwyżki dodatkową kwotę z tytułu dodatku za wysługę lat.

Czytaj: Do 6 tys. zł ma wzrosnąć najniższa płaca dla pracownika prokuratury>>

Spłaszczenie płac nie jest dobre 

W ocenie Rady Głównej ZZPiPP RP punktem wyjścia w uzgadnianych zasadach podziału środków na podwyżki powinno być założenie, że pracownicy ze stażem długoletnim nie powinni uzyskać podwyżek niższych od osób uzyskujących płacę minimalną. - W skrajnych przypadkach różnica między podwyżkami w zaproponowanym kształcie wynosi 934 zł. Pracownik otrzymujący obecnie płacę minimalną uzyskałby bowiem 1334 zł podwyżki, a pracownicy otrzymujący wynagrodzenie powyżej 6000 zł, jedynie 400 zł. Łącznie wzrost wynagrodzenia pracowników otrzymujących płacę minimalną w 2025 r. wyniósłby w takim wypadku 1700 zł. Wzrost w wysokości określonej powyżej, w ocenie Rady Głównej ocenić należy jako zjawisko pozytywne. Niemniej powinien mu towarzyszyć wzrost wynagrodzeń kadry długoletniej w co najmniej nie mniejszej wysokości. Brak takiego wzrostu w tej grupie ma bowiem charakter dyskryminacyjny i wywołuje słuszne rozgoryczenie - wskazano.

Związkowcy uważają, że potrzebne są rozwiązania niwelującego owe dysproporcje. - Takim rozwiązaniem, proponowanym już przez ZZPiPP RP, jest określenie funduszu nagród na poziomie minimalnym i przeznaczenie środków w nim zabezpieczonych w wysokości 3 proc. na podwyższenie podstaw wynagrodzeń zasadniczych. Kolejnym z rozwiązań jest przeniesienie na cel związany z podniesieniem wynagrodzeń, środków pozostawionych na wyrównywanie dysproporcji terytorialnych albowiem ich wysokość jest relatywnie niewielka i wynosi 68 zł na etat miesięcznie - zaznaczono. 

Dodano, że zaproponowane zasady podziału środków są dyskryminujące i łamią zasadę równego traktowania pracowników, z uwagi na poziom wynagrodzeń, jak i różnice, a nawet ich brak w wynagrodzeniach pomiędzy pracownikami o najniższych i najwyższych kwalifikacjach. - Wydają się nieadekwatne do wymagań, jakie w dzisiejszych czasach stawiane są przed pracownikami prokuratury. Spowodują totalne spłaszczenie płac w prokuraturze pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Tymczasem pracownicy stawiają sobie pytania, m.in. dlaczego, mimo ich zaangażowania w pracy i osiąganych efektów, płace nie rosną oraz co decyduje o możliwości wzrostu płac, na które nie uzyskują odpowiedzi. Brak jasnych reguł wzrostu płac prowadzi do sytuacji patologicznych, w których mimo, iż wszyscy pracownicy wpływają w mniejszym lub większym stopniu na wyniki pracy w prokuraturze, to tylko niektórzy z nich mają z tego korzyści w postaci znacznego wzrostu wynagrodzeń - podsumowano.

Mówi o tym też Prawo.pl prokurator Jacek Skała, przewodniczący związku. - Określenie minimalnego progu zarobków pracowników prokuratury na poziomie 6 tys. zł należy ocenić jako krok w dobrym kierunku. Musi mu jednak towarzyszyć rozwiązanie dla kadry z długoletnim doświadczeniem zawodowym. Na tą kwestę zwróciliśmy uwagę Prokuraturze Krajowej w naszym stanowisku. Tacy pracownicy nie powinni otrzymać podwyżek niższych niż pozostali. Z naszych wyliczeń wynika, że są budżecie środki, które na ten cel można wykorzystać. Składa się na nie około 16 mln zł, nierozdysponowanych w przedstawionej propozycji, środki ulokowane w funduszu nagród, który można ograniczyć do minimum przeznaczając je na wzrost płac zasadniczych oraz środki zarezerwowane na niwelowanie dysproporcji terytorialnych - podkreśla. Dodaje, że związek widzi konieczność powrotu do idei ustawy o modernizacji prokuratury, w ramach której znalazłyby się dodatkowe fundusze na wyeliminowanie zjawiska dyskryminacji terytorialnej oraz różnic w wynagrodzeniach na tych samych stanowiskach w poszczególnych prokuraturach. - Warto podkreślić, że jako prokuratura jesteśmy w korzystniejszej sytuacji niż cała sfera budżetowa, w tym sądownictwo, bo na podwyżki udało się wywalczyć dużo większe środki. Teraz chodzi o to, by je rozdysponować w możliwie jak najbardziej racjonalny sposób dla wszystkich grup zawodowych składających się pion pozaorzeczniczy, czyli urzędników, kadry pomocniczej, specjalistów, analityków kryminalnych oraz asystentów prokuratora - wskazuje. 

Będzie batalia o asystentów? 

To kolejna kwestia, na którą zwracają uwagę związkowcy. Dolny poziom wynagrodzeń dla asystenta prokuratora ma wynosić 6 tys. zł brutto, dla asystenta sędziego 6,5 tys. zł brutto (ta kwota znalazła się już w porozumieniu dotyczącym wynagrodzeń w sądach).  

- Dla utrzymania zatrudnienia w tej grupie zawodowej niezbędne jest określenie jej statusu finansowego na poziomie identycznym ze statusem asystenta sędziego. Dotychczas udawało się utrzymać formalną równość tego statusu, a ewentualne dysproporcje mieściły się w granicach tzw. „widełek”, co powstrzymywało asystentów prokuratora od odejść do sądownictwa powszechnego. Jak wynika z treści porozumienia zawartego w dniu 17 lutego 2025 r. pomiędzy Ministerstwem Sprawiedliwości, a związkami działającymi w sądach dolna granica wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów zostanie podwyższona z 5 tys. do 6,5 tys. zł, zaś górna z poziomu 8 tys. do 9 tys. zł poprzez wydanie stosownego rozporządzenia ministra sprawiedliwości. Do czasu wprowadzenia zmian legislacyjnych do prezesów i dyrektorów sądów zostaną skierowane wytyczne zalecające ukształtowanie w tym przedziale wynagrodzeń asystentów i starszych asystentów, co umożliwi ukształtowanie wynagrodzeń tej grupy zawodowej na poziomie nie niższym niż 7,5 tys. zł. (asystent) i 9 tys. (starszy asystent). Mając na uwadze dotychczasową jednolitość statusu asystentów, będącą również odzwierciedleniem jednolitości statusu sędziów i prokuratorów, w prokuraturze należy wprowadzić lustrzane zasady - wskazano w stanowisku RG ZZPiPP RP. 

 

Co powinno znaleźć się w ustawie? 

Związkowcy mają też postulaty dotyczące m.in projektu ustawy regulującej status pracowników prokuratury. W ich ocenie potrzebne jest wprowadzenie mechanizmu wiążącego płace osób zatrudnionych w pionie pozaorzeczniczym z wynagrodzeniami prokuratorów oraz systemu obligatoryjnych stawek awansowych dla wszystkich zatrudnionych, wzorowanego na systemie obowiązującym dla prokuratorów. 

Postulują również podjęcie prac nad rozwiązaniami ustawowymi np. w ramach „planu modernizacji prokuratury” do pozyskania dodatkowych środków na poprawę konkurencyjności wynagrodzeń pracowników, które umożliwiłyby całkowite wyeliminowanie dysproporcji terytorialnych oraz różnic w wynagrodzeniach w poszczególnych jednostkach na tożsamych stanowiskach (tzw. „kominów płacowych), po uprzednim pełnym zdiagnozowaniu zjawiska przez Biuro Budżetu i Majątku Prokuratury.

Chcą także zobowiązania Prokuratury Krajowej do przeznaczenia środków pozyskanych w tzw. „kolejnych krokach” na poprawę sytuacji kadry z długoletnim doświadczeniem w pracy w jednostkach organizacyjnych prokuratury.