Projekt rozporządzenia stanowi próbę jedynie częściowego doprecyzowania kwestii awansu, gdyż obejmuje jedynie uregulowania dotyczące oceny kwalifikacji kandydatów na wolne stanowiska prokuratorskie pomijając materię awansu związaną z obejmowaniem stanowisk funkcyjnych – uważa Jacek Skała, wiceprzewodniczący Prezydium Rady Głównej ZZPiPP RP.
Zdaniem Związku obydwie wymienione sfery awansu powinny zostać uregulowane jednolicie i kompleksowo. Ustawa rozdzielająca urzędy Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego wprowadziła, co prawda procedury konkursowe ale nie tam, gdzie one są najbardziej potrzebne, czyli na około 1000 stanowisk funkcyjnych. W efekcie wybór osób na te stanowiska kadencyjne, odbył się na niejasnych zasadach, co w konsekwencji wyeliminowało z ubiegania się o nie osoby dysponujące stosownymi predyspozycjami i ambicjami. W związku z tym podkreślenia wymaga konieczność pilnego, ustawowego uregulowania kwestii konkursów na kadencyjne stanowiska funkcyjne.
Ponadto projektowane rozporządzenie w § 5 ust. 1 pkt 1, 2, 3 , 6 i 7 nie można uznać za zgodne z zapisami wynikającymi z ustawy o prokuraturze, w tym m.in. z art. 14e ust. 2 .
Art. 14e ust. 2 ustawy wymienionej ustawy stanowi, że ocena kwalifikacji sporządzana jest w oparciu o:
- badanie co najmniej 50 spraw różnych kategorii spośród puli 100 spraw przedstawionych przez kandydata,
- na podstawie danych ewidencjonowanych w prokuraturach, w tym na potrzeby statystyki.
Tymczasem w § 5 ust. 1 pkt. 1 zakłada daleko szerszy zakres od przyjętego w ustawie.
A mianowicie nakłada obowiązek przedstawienia danych mówiących o obciążeniu pracą kandydata oraz wyniki jego pracy w okresie trzech lat poprzedzających zgłoszenie na wolne stanowisko prokuratorskie, na koniec poszczególnych pełnych okresów statystycznych. O ile samo przedstawienie obciążenia pracą w przeciągu owych trzech lat nie budzi jakichkolwiek wątpliwości i stanowi realizację ustawowego zapisu o kryterium ewidencjonowanych danych statystycznych to już przedstawienie opisu wyników tej pracy rodzi konieczność wyprowadzenia zakresu badania spraw poza ramy zakreślone ustawą.
Zdaniem Związku Zawodowego projekt traktowany może być jedynie jako pewien wstęp do wypracowania kompleksowego uregulowania normującego kwestie awansu prokuratorów w jednostkach prokuratury różnych szczebli nie może bowiem w takim kształcie funkcjonować w obrocie prawnym jako akt rangi podustawowej niezgodny z ustawą o prokuraturze.