Krzysztof Koślicki: Prawo staje się coraz bardziej skomplikowane. Prawnikom pracy nie ułatwia także coraz większa liczba obowiązków i oczekiwań od klientów. W jaki sposób prawnicy mogą zaoszczędzić czas?
Bartosz Kubista: Zdecydowanie tak, oczekiwania rosną. Klienci oczekują aktualnie od prawników stałego informowania ich o zmianach w prawie i szykujących się nowelizacjach. To praca, którą trzeba po prostu wykonać. Nie wszystkie kancelarie dysponują jednak zapleczem osobowym i kadrą, która może odseparować się od tematów merytorycznych i zająć się przygotowywaniem materiałów informacyjnych. W takich sytuacjach Legal Alert jest na pewno sporym ułatwieniem i znaczną oszczędnością czasu. Raz skonfigurowany zapewnia klientom żądane treści w zasadzie bezobsługowo. Zaoszczędzony czas partnerzy i pracownicy kancelarii mogą wykorzystać na zajęcie się obsługą klientów.
Zobacz również: Prawnik nie może trzymać wiedzy tylko dla siebie, musi przekazywać ją dalej >>
Czytaj też: Zawodowy pełnomocnik w social media - aspekty praktyczne >
Czy taką oszczędność docenią kancelarie, które rozliczają się z klientami ryczałtem?
Bądźmy realistami - jeżeli kancelaria rozlicza się z klientem na ryczałcie bez limitu godzin, usługa jest dla niej tym bardziej opłacalna, ile mniej czasu w danym miesiącu poświęca się na obsługę. Nikogo nie interesuje, czy czas poświęcony na obsługę zlecenia poświęcony jest na kwestie merytoryczne, czy dotyczące komunikacji z klientami. Skoro czasu potrzebnego na obsługę merytoryczną klienta nie da się obniżyć ani pominąć, to zwiększenia efektywności obsługi powinniśmy poszukiwać, właśnie optymalizując kwestie marketingowe i biznesowe. A tu Legal Alert przyda się zdecydowanie.
Czy sytuacja takich kancelarii jest inna niż tych, które rozliczają się godzinowo?
Uważam, że tak. W przypadku godzinowego rozliczania się z klientem lub stosowania ryczałtów z limitem godzin kancelaria ma więcej swobody. Pracę poświęconą na przygotowywaniu informacji dla klientów może w jakiś sposób z nimi rozliczyć. Obciążyć ich częścią kosztów z tym związanych. U ryczałtowców jest inaczej – uważają (całkiem słusznie), że wszystko mają zawarte w cenie. Tymczasem przygotowywanie broszur informacyjnych zajmuje przecież czas albo wiąże się z często dużymi kosztami (nadgodziny dla pracowników, korzystanie z pomocy copywriterów, etc.). Nie każdy może sobie na to pozwolić, a materiały opracowane z zewnątrz zazwyczaj trzeba weryfikować i sprawdzać. To czas, za który nikt nam więcej nie zapłaci.
Sprawdź w LEX: Transformacja cyfrowa w branży prawniczej. Czy rzeczywiście taka straszna? >>>
Jaką korzyścią dla takich osób będzie więc Legal Alert?
Legal Alert zapewnia dostęp do gotowych rozwiązań, ale sprawdzonych i spersonalizowanych dla klienta rozwiązań. Kancelaria nie musi się zajmować się publikacją informatorów i może poświęcić się w całości obsłudze klientów. Legal Alert może być spersonalizowany i dostosowany do potrzeb i oczekiwań poszczególnych klientów. To kluczowe, bo nikt nie lubi być zasypywany wiadomościami, które nie dotyczą naszej działalności. Legal Alert jest przy tym tańszy niż skorzystanie ze stałego wsparcia doradcy zewnętrznego. To kolejna zaleta. Moim zdaniem, dzięki skorzystaniu z Legal Alert kancelarie umocnią swoje relacje z klientami nie narażając się na spadek opłacalności swoich usług.
Dr Bartosz Kubista, adwokat, doradca podatkowy, partner w kancelarii GLC, ekspert Legal Alert
Nowoczesna komunikacja online z inicjatywy prawników zaczyna się upowszechniać. Obecnie aż 6 proc. kancelarii informuje klientów o zmianach w prawie, a 84 proc. z nich korzysta z kanału e-mail. Jednak wyjaśnianie klientom zmian w prawie nie stanowi sedna działalności kancelarii. Ponadto tworzenie eksperckich treści jest czasochłonne, a co trzecia kancelaria uważa, że jest też uciążliwe.
Legal Alert - program do komunikacji e-mail z klientami kancelarii prawnej, który zapewnia gotowe, eksperckie treści do newsletterów i narzędzie do ich wysyłki. Więcej informacji o programie Legal Alert znajdziesz tutaj. >>
Czym jest Legal Alert? - To jedyne na rynku rozwiązanie dla kancelarii prawnych, które wspiera prawników w informowaniu klientów o zmianach w prawie, a tym samym buduje i wzmacnia relacje z nimi. Na program składają się:
- eksperckie treści o zmianach legislacyjnych z ponad 20 dziedzin prawa,
- łatwa w obsłudze platforma do tworzenia i wysyłki newsletterów.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.