Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu, projektowana nowelizacja wprowadzi przepisy, które dotyczą Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Dotychczasowa praktyka funkcjonowania Funduszu ujawniła niektóre obszary, które utrudniają wypłatę niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych. Chodzi np. o niemożność wypłaty świadczeń w sytuacji, gdy upadłość podmiotu znajdującego się na terytorium Polski została ogłoszona przez sąd państwa członkowskiego UE (z wyłączeniem Danii). Zgodnie z nowym przepisem, Fundusz wypłaci pracownikom tego przedsiębiorstwa należne świadczenia.
Doprecyzowany ma być przepis przez wskazanie, że syndyk, likwidator lub inna osoba zarządzająca majątkiem pracodawcy będą mieli jeden miesiąc na przygotowanie i złożenie kierownikowi biura terenowego Funduszu zbiorczego wykazu pracowników.
Kolejną istotną zmianą jest przepis, na podstawie którego Fundusz będzie mógł umorzyć należności. Dotyczy to sytuacji, gdy występuje on o zwrot lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych lub pracodawców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej na skutek likwidacji lub ogłoszenia upadłości firmy. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, Fundusz będzie mógł ustalić warunki spłaty należności przedsiębiorcom przy założeniu, że pomoc ta nie będzie traktowana jak pomoc publiczna w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy publicznej.
Zgodnie z nowymi przepisami, Fundusz będzie miał możliwość ustalania warunków zwrotu należności. Przepisy te skierowane są do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie są w trudnej sytuacji ekonomicznej, a którym pomoc będzie udzielana na zasadach de minimis oraz do przedsiębiorców w trudnej sytuacji finansowej. Przyjęcie takiego rozwiązania przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ponadto, poprzez ustalenie warunków zwrotu należności, możliwe będzie odzyskanie przez Fundusz wyższej kwoty niż ta, którą Fundusz uzyskałby w przypadku jednorazowego domagania się spłaty należności w pełnej wysokości.
Zmodyfikowany ma być również artykuł 23 ust. 6 w taki sposób, że Fundusz będzie mógł fakultatywnie umarzać należności, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych lub przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali działalności zostało umorzone w całości z urzędu. Obecnie obowiązujący przepis, nakładający obligatoryjność umorzenia należności, zamykał drogę do ich ponownego dochodzenia nawet wówczas, gdy w terminie późniejszym było to możliwe.
Ponadto Fundusz będzie miał możliwość zawrzeć nowe porozumienie w sprawie zwrotu wypłaconych świadczeń. Będzie mógł zawrzeć z dłużnikiem porozumienie w sprawie dogodnych warunków zwrotu należności. Porozumienie Funduszu z dłużnikiem określi dogodne warunki zwrotu wypłaconych świadczeń – w ratach lub na zasadzie odroczenia spłaty należności z jednoczesnym naliczaniem odsetek.
Wśród proponowanych zmian znalazł się również zapis, na podstawie którego pracownik Funduszu może zostać oddelegowany do pracy poza siedzibą biura Funduszu. Jest to związane z przyszłorocznym przejęciem obsługi Funduszu przez marszałków województw.