Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych Kościołów i związków wyznaniowych oraz gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego. Powyższą uchwałę podjęto na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.). Zdaniem wojewody powołany w podstawie prawnej powyższej uchwały przepis prawny nie przyznaje radzie gminy kompetencji do podjęcia tej uchwały. Kompetencję do podjęcia przedmiotowej uchwały przez radę gminy daje przepis art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.). Zdaniem organu nadzoru powołanie w podstawie prawnej uchwały niewłaściwego przepisu prawnego nie stanowi istotnego naruszenia prawa i tym samym nie eliminuje to danej uchwały z obrotu prawnego, o ile obowiązujące przepisy przewidują w ogóle kompetencję do podjęcia przez radę gminy tego typu uchwały.
Biorąc powyższe pod uwagę w przedmiotowej sprawie nie nastąpiło istotne naruszenie prawa, zatem nie zachodzi konieczność stwierdzenia nieważności tej uchwały. W świetle powyższego organ nadzoru na mocy art. 91 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym ograniczył się do wskazania, iż uchwałę wydano z naruszeniem prawa nie stwierdzając jej nieważności.
(KN.Ka.I-5.0912- 17/10)
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad