Z dniem 21 kwietnia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 54, poz. 320), która we wskazanym zakresie przywraca stan prawny sprzed dnia 22 kwietnia 2009 r., czyli sprzed dnia wejścia w życie zmiany wprowadzonej ustawą z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458 ze zm.).
W wyniku wejścia w życie nowelizacji z dnia 19 marca 2009 r. zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w art. 36a ust. 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), dotyczące sposobu nadzorowania postępowania konkursowego na dyrektora szkoły i placówki publicznej przez organ prowadzący szkołę, zostały przypisane zarówno radzie gminy, radzie powiatu i sejmikowi województwa (art. 5c pkt 1), jak i wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, zarządowi powiatu i zarządowi województwa (art. 5c pkt 2). W rezultacie nie można było jednoznacznie stwierdzić, który organ i w jakim zakresie jest odpowiedzialny za przeprowadzanie kolejnych czynności nadzorczych związanych z konkursami na stanowisko dyrektora.
Dotychczas obowiązujący stan prawny mógł ponadto powodować dodatkowe koszty związane z organizacją przedłużonej procedury konkursowej, co miało istotne znaczenie w przypadku dużych jednostek samorządu terytorialnego, które co roku przeprowadzają kilkadziesiąt konkursów na dyrektorów szkół i placówek publicznych. Z tych powodów prawodawca zdecydował się na powrót do stanu prawnego sprzed roku.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line