Od 2016 r. bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne motocykle

Przyczyną 16 proc. śmiertelnych wypadków drogowych w Europie są motocykle, choć stanowią one obecnie zaledwie 2 proc. uczestników ruchu drogowego. Parlament Europejski przyjął we wtorek nowe przepisy, dzięki którym motocykle w UE mają być bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne.

Będą one dotyczyć wszystkich pojazdów dwu i trzykołowych, a także czterokołowców, od motorowerów do ciężkich motocykli, czyli pojazdów kategorii L, sprzedawanych od 2016 r.

"Oczywiście odpowiedzialność za bezpieczne kierowanie pojazdem motocyklowym spoczywa w przeważającej mierze na kierowcy, jednak zawsze można sprawić, by motocykle były bezpieczniejsze i czystsze" – mówił holenderski europoseł Wim van de Camp, który był sprawozdawcą przepisów.

Według nowych przepisów, większe motocykle (o pojemności ponad 125 cm sześc.) będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS), a mniejsze motocykle, w tym skutery, mogą być wyposażone w system hamulcowy CBS.

Pod koniec 2019 r. Komisja Europejska ma przedstawić analizę kosztową zysków i strat wraz z zaleceniami dotyczącymi ewentualnego dostosowania przepisów o obowiązku stosowania układów ABS również w mniejszych motocyklach.

Poprawiona ma być także widoczność motocykli i kierowców poprzez wprowadzenie systemu automatycznego włączania świateł po zapaleniu silnika.

Europosłowie zdecydowali, by od 2016 r. objąć normą emisji spalin EURO 4 motocykle, a od 2017 r. również motorowery. Natomiast od 2020 r. wobec wszystkich dwu lub trzykołowych pojazdów obowiązywać będzie norma EURO 5.

Pojazdy kategorii L emitują bardzo duże ilości zanieczyszczeń – argumentuje swoją decyzję Parlament Europejski.

PE poparł ponadto stopniowe wprowadzanie zaawansowanych układów diagnostycznych (OBD), sygnalizujących błędy w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego i systemu kontroli emisji, które mają umożliwić sprawną i skuteczną naprawę pojazdu.

Nowe rozporządzenie zostało uzgodnione przez Parlament i Radę. By weszło w życie, musi jeszcze zostać formalnie zatwierdzone przez państwa członkowskie.

Źródło: www.euractiv.pl, stan z dnia 21 listopada 2012 r.

Data publikacji: 21 listopada 2012 r.