Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Proponowane zmiany dotyczą zagadnień związanych z zarządzaniem dokumentacją bieżącą i archiwalną, co wynika ze zmian technologicznych (mających wpływ na jej powstawanie i gromadzenie), a zwłaszcza z elektronicznego zarządzania nią w coraz większej liczbie instytucji publicznych.
Na podstawie zmienionych regulacji stworzone zostaną możliwości wprowadzenia uproszczonego sposobu gromadzenia dokumentacji papierowej. Powinno to zwiększyć efektywność zarządzania całością dokumentacji - papierowej i elektronicznej - w podmiotach zobowiązanych do jej wytwarzania i gromadzenia.

 

Zaproponowano przepisy, które usprawnią kontrolę wykonywaną przez archiwa państwowe nad dokumentacją, w tym materiałami archiwalnymi wytworzonymi i zgromadzonymi przez podmioty publiczne. Powinno to przyczynić się do zmniejszenia kosztów kontroli i usprawnienia sposobu przechowywania zasobów archiwalnych. 
Rada Ministrów przyjęła także projekt ustawy o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych. 
Od 1 stycznia 2013 r. przestanie obowiązywać ustawa z 30 kwietnia 1993 r. o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych i ich prywatyzacji. Znikną też ulgi w podatkach dochodowych dla NFI, co może przynieść rocznie około 4,1 mln zł wypływów w sektorze finansów publicznych, z tego 3,2 mln zł powinno trafić do budżetu państwa, a 0,9 mln zł do jednostek samorządu terytorialnego. Uchylenie tej ustawy oznacza nowelizację wszystkich przepisów z nią związanych.
W ocenie ministra skarbu państwa ta zmiana jest konieczna z dwóch powodów. Po pierwsze, Program Powszechnej Prywatyzacji (PPP) został zakończony. Narodowe Fundusze Inwestycyjne (NFI) są aktualnie spółkami działającymi na podstawie Kodeksu spółek handlowych, o różnym składzie akcjonariatu, w tym z udziałem akcjonariuszy będących podmiotami zagranicznymi. Spółki te nie powinny zatem stosować w swoich nazwach określeń „narodowy” i „fundusz inwestycyjny”. Po drugie, zwolnienia podatkowe przyznane NFI straciły swoje uzasadnienie. 
Rząd zdecydował również o likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. 
Projekt ustawy zakłada, że od 1 maja 2012 r. przestanie funkcjonować 13 delegatur terenowych ministra skarbu państwa. Oznacza to redukcję niepotrzebnych struktur i etatów, co wpisuje się w proces zmniejszania zatrudnienia w administracji publicznej, zapowiadany przez premiera w listopadowym exposé.
Zdaniem ministra skarbu państwa, dalsze utrzymywanie delegatur jest nieuzasadnione z powodu zaawansowanego procesu przekształceń własnościowych i zmniejszającej się liczby nadzorowanych spółek.
Przyszłe oszczędności, wynikające z likwidacji delegatur, będą związane m.in. z wynagrodzeniami, czynszami za wynajem lokali, opłatami za energię elektryczną i ogrzewanie oraz usługi telekomunikacyjne. Oszczędności te wyniosą 30 proc. dotychczasowych kosztów. (pap)