Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 października 2015 r. w sprawie trybu i sposobu dokonywania doręczeń elektronicznych (Dz. U. 2015 r. poz. 1776) zakłada, że doręczenie pisma za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe następuje przez umieszczenie tego pisma w systemie teleinformatycznym w sposób umożliwiający użytkownikowi zapoznanie się z jego treścią za pośrednictwem konta. Po odebraniu pisma, a w przypadku nieodebrania pisma - po upływie 14 dni od daty umieszczenia pisma w systemie teleinformatycznym, na koncie użytkownika zostanie umieszczone automatycznie elektroniczne potwierdzenie odbioru korespondencji (EPOK).
Elektroniczne potwierdzenie odbioru korespondencji
Rozporządzenie określa, jakie elementy wchodzą w skład elektronicznego potwierdzenia odbioru korespondencji. Są to oznaczenie doręczonego pisma, chwila jego odbioru, a także oznaczenie użytkownika, któremu doręczono pismo. Jeśli jednak pismo nie zostanie odebrane, EPOK będzie zawierać informację, że pismo uznano za doręczone w trybie art. 1311 § 2 zdanie trzecie k.p.c. W EPOK zostanie też wskazana chwila umieszczenia pisma w systemie teleinformatycznym z oznaczeniem doręczonego pisma.
Doręczenia elektroniczne także w porze nocnej
Jak stanowią znowelizowane przepisy k.p.c., w przypadku doręczenia elektronicznego pismo uznaje się za doręczone w chwili wskazanej w elektronicznym potwierdzeniu odbioru korespondencji. W przypadku braku takiego potwierdzenia doręczenie elektroniczne uznaje się za skuteczne po upływie 14 dni od daty umieszczenia pisma w systemie teleinformatycznym (art. 1311 § 2 k.p.c.). Przy doręczeniach elektronicznych zastosowania nie znajdzie art. 134 § 1 k.p.c., który stanowi, że w dni ustawowo uznane za wolne od pracy, jak również w porze nocnej doręczać można tylko w wyjątkowych wypadkach za uprzednim zarządzeniem prezesa sądu.
Pouczenie przed uwierzytelnieniem
Nowe rozporządzenie wskazuje na obowiązek pouczenia użytkownika o sposobie i skutkach dokonywania doręczeń elektronicznych, które powinno nastąpić przed uwierzytelnieniem użytkownika. Uwierzytelnienie to identyfikacja użytkownika na potrzeby uzyskania przez niego dostępu do konta w zakresie posiadanych uprawnień.
Pismo odbierze uprawniony użytkownik wskazany w systemie teleinformatycznym
Jak ponadto wskazuje rozporządzenie, w elektronicznym postępowaniu upominawczym pismo przeznaczone dla użytkownika może być doręczone takiemu użytkownikowi uprawnionemu do odbioru pism, który został wskazany przez użytkownika za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Omawiane rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu doręczeń elektronicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym (Dz. U. 2009 r. Nr 226 poz. 1831).