Naczelny Sąd Administracyjny wydał w ostatnim czasie dwa orzeczenia, w których potwierdził brak właściwości sądów administracyjnych w sprawach skarg na orzeczenia i uchwały Krajowej Izby Odwoławczej. Wspomnianym postanowieniem z dnia 13 października br. NSA oddalił skargę kasacyjną na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 marca br. (V SA/Wa 362/11) w przedmiocie odrzucenia skargi na uchwalę KIO z dnia 15 grudnia 2010 r. (KIO/KD 98/10). NSA uznał, że uchwała KIO wydana na podstawie art. 167 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych nie stanowi aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczącej uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, a co za tym idzie, nie podlega kontroli w trybie sądowoadministracyjnym.
Z kolei, postanowieniem z dnia 27 września 2011 r. (II GSK 1842/11), NSA oddalił skargę kasacyjną na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 czerwca 2011 r. (V SA/Wa 288/11) odrzucające skargę na postanowienie Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej o zwrocie odwołania (KIO 2722/10). NSA podtrzymał ustalenia poczynione przez WSA w zaskarżonym postanowieniu, iż skarga na postanowienie o zwrocie odwołania, niezależnie od tego, czy zostało ono wydane przez Prezesa KIO, czy skład orzekający KIO, przysługuje zgodnie z art. 198a i nast. p.z.p., do sądu okręgowego właściwego dla siedziby lub miejsca zamieszkania zamawiającego. Uwzględnienie stanowiska skarżącego, iż na postanowienie o zwrocie odwołania wydane przez Prezesa KIO przysługuje skarga do sądu administracyjnego, natomiast na postanowienie w tym przedmiocie wydane przez skład orzekający KIO - do sądu okręgowego, prowadziłoby do dualizmu kontroli sądowej (sądów administracyjnych i sądów powszechnych) w odniesieniu do badania zgodności z prawem postanowień o zwrocie odwołania, co należy uznać za niedopuszczalne. NSA podkreślił, iż Prezes Krajowej Izby Odwoławczej nie jest organem administracji publicznej. Krajowa Izba Odwoławcza nie stosuje w świetle przepisów władztwa administracyjnego w stosunku do stron postępowania odwoławczego w celu rozstrzygnięcia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. W ocenie Sądu, KIO jest specjalnym organem władzy publicznej powołanym do rozpoznawania spraw cywilnoprawnych w ramach udzielenia zamówienia publicznego.
(II GSK 1189/11)

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.uzp.gov.pl, stan z dnia 17 października 2011 r.