Proponowane zmiany ustawy (druk nr 3143) mają również na celu dostosowanie przepisów obowiązującej ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.) do przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L z dnia 9 sierpnia 2008 r., Nr 214, s. 3) oraz do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
W związku z powyższym zmieniona ma być definicja ustawowa mikroprzedsiębiorcy, małego oraz średniego przedsiębiorcy. Zgodnie z nowym brzmieniem definicji, ilekroć w ustawie jest mowa o mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy, należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę spełniającego warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L z dnia 9 sierpnia 2008 r., Nr 214, s. 3).
Dodana ponadto zostanie definicja pracownika. Zgodnie z definicją, ilekroć w ustawie, w zakresie udzielanej przez Agencję pomocy finansowej, jest mowa o pracowniku, należy przez to rozumieć:
1. pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.);
2. osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;
3. właściciela-kierownika;
4. partnera (wspólnika) prowadzącego regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiącego z niego korzyści finansowe.
Projekt ustawy znosi wymóg niedziałania dla zysku lub przeznaczania całości zysku na cele związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję przez podmioty zarejestrowane w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Projektodawcy ustawy chcą poszerzyć zakres działań, na które może być przeznaczona pomoc finansowa udzielana przez Agencję. W związku z powyższym, doprecyzowany ma zostać zakres udzielania pomocy finansowej dla przedsiębiorców przez uwzględnienie pomocy finansowej na szkolenia i usługi doradcze oraz wprowadzona ma być możliwość udzielania pomocy finansowej na: przygotowanie przez małych i średnich przedsiębiorców wniosków o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach międzynarodowych programów innowacyjnych lub udział w tych programach, dostosowanie działalności przedsiębiorcy do zmieniających się warunków rynkowych, w szczególności wywołanych kryzysem gospodarczym i finansowym, oraz odtworzenie zdolności prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców dotkniętych skutkami ekstremalnych zjawisk naturalnych, takich jak powódź, huragan.
W celu zlikwidowania nierównego traktowania podmiotów ubiegających się o wsparcie proponuje się doprecyzowanie w art. 6b ust. 3 pkt 2 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, że zakaz udzielania przez Agencję wsparcia lub pożyczki dotyczy – w przypadku jednostek organizacyjnych – członków organów zarządzających lub wspólników spółek osobowych. Proponuje się, aby w przypadku osób prawnych, w tym spółek kapitałowych, badaniu pod kątem karalności za określone przestępstwa byli objęci jedynie członkowie organów zarządzających, co zrówna sytuację prawną spółek kapitałowych i osobowych, ubiegających się o wsparcie lub pożyczkę z Agencji.
W celu poszerzenia kręgu potencjalnych beneficjentów wsparcia przeznaczonego dla przedsiębiorców dotkniętych kryzysem, projekt zmian zakłada dodanie w art. 6b ust. 3a ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, który wyłącza zakaz udzielania wsparcia lub pożyczki podmiotom posiadającym zaległości z tytułu należności publicznoprawnych (o którym mowa w art. 6b ust. 3 pkt 3 lit. a) ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w odniesieniu do przedsiębiorców ubiegających się lub otrzymujących wsparcie lub pożyczkę na dostosowanie działalności do zmieniających się warunków rynkowych, w szczególności wywołanych kryzysem gospodarczym i finansowym. Wsparciem będą mogli być objęci tylko przedsiębiorcy, którzy zawarli porozumienie w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo spłacają raty lub korzystają z odroczenia terminu płatności zobowiązań publicznoprawnych.
Projekt zakłada dodanie kolejnej przesłanki wykluczającej otrzymanie wsparcia lub pożyczki przez podmiot zbiorowy, wobec którego sąd orzekł zakaz korzystania z dotacji, subwencji lub innych form wsparcia finansowego środkami publicznymi.
Jednym z celów projektu nowelizacji jest również uelastycznienie systemu wyboru instytucji pełniących rolę Regionalnych Instytucji Finansujących (RIF) oraz usankcjonowanie wagi efektywności finansowej i ekonomicznej ich funkcjonowania.
Wprowadzona ma zostać możliwość pełnienia roli RIF instytucjom, które na cele związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję przeznaczają co najmniej część zysku.
Zgodnie z projektem, Agencja miałaby mieć możliwość przeprowadzania konkursów na pełnienie roli RIF przez jedną instytucję na terenie więcej niż jednego województwa. Wówczas instytucja wybrana w konkursie pełniłaby rolę RIF na obszarze większym niż jedno województwo.
Agencja ma mieć również możliwość wypowiedzenia umów zawartych z RIF w innych uzasadnionych przypadkach niż tylko zastrzeżenia do realizacji zadań zleconych, na przykład w przypadku bardzo małej skali realizowanych zadań w stosunku do kosztów utrzymywania RIF, a zatem – braku efektywności finansowej.
Projekt doprecyzowuje, które przesłanki umorzenia należności i wierzytelności Agencji z tytułu pomocy finansowej udzielonej przedsiębiorcy stanowią pomoc de minimis dla przedsiębiorców. W przypadku zajścia określonych w art. 15a ust. 3 pkt 2, 3 i 5 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przesłanek umorzenia, wsparcie nie będzie miało charakteru pomocy de minimis, bowiem w ich przypadku zachodzi całkowita nieściągalność należności, przez co tzw. test prywatnego wierzyciela jest spełniony. Podobnie w razie odraczania terminu spłaty należności lub jej rozłożenia na raty nie dojdzie do udzielenia pomocy publicznej przez Agencję, jeżeli zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983, z późn. zm.), wartość udzielonej pomocy będzie zerowa lub ujemna, co zostało doprecyzowane w proponowanym art. 15a ust. 3b ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Projektodawcy chcą również wprowadzić możliwość umorzenia należności lub wierzytelności nieprzekraczających 100 zł łącznie od jednego podmiotu.
Projekt stanowi przedmiot prac Sejmowej Komisji Gospodarki.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line