Zmiany legislacyjne dokonywane są w coraz szybszym tempie. Wpływa to na relacje między kancelariami prawnymi a ich klientami. Kluczowy staje się dobry przepływ informacji.
Patrząc na problem z perspektywy podatkowej, przytoczmy przykład chociażby prawidłowego rozliczenia faktur korygujących. Wymaga to bardzo dobrej współpracy i komunikacji między biurami rachunkowymi a ich klientami. Konieczny jest sprawny obieg informacji między nimi. Klienci biur rachunkowych muszą wiedzieć chociażby, jak przygotowywać dokumenty, by potem można je było właściwie ująć w księgach rachunkowych i podatkowych. Księgowi powinni więc informować swoich klientów o zmianach w prawie. Kwestia jest istotna.
Klient musi znać prawo
Jak biura sobie z tym radzą? Okazuje się, że bywa z tym różnie. Są biura rachunkowe, które przywiązują bardzo dużą wagę do roli, jaką w tej chwili odgrywa przekazywanie klientom informacji podatkowych. Tu najpraktyczniejszym rozwiązaniem są maile z ważnymi, kluczowymi informacjami podatkowymi. Są jednak też takie biura, gdzie niestety nadmiar obowiązków i brak czasu uniemożliwiają przygotowanie wytycznych i informacji dla klientów. I to jest realny problem.
Jak bowiem podkreśla Edyta Zaniewicz, właściciela biura rachunkowego Propit, brak czytelnych wskazówek, jak ma postępować przedsiębiorca w określonych prawem sytuacjach, w niedalekiej przyszłości przyniesie wiele problemów. Ekspertka podkreśla, że nigdy wzajemne relacje przedsiębiorca – biuro rachunkowe – nie były ze sobą tak ściśle powiązane. Współpraca pełni tu kluczową rolę. Teraz biura rachunkowe wchodzą w erę dawania prawdziwego wsparcia dla biznesu.
Tax Alert na ratunek księgowym
W zeszłym roku z pomocą księgowym przyszło nowe narzędzie oferowane przez Wolters Kluwer Polska. Chodzi o TAX Alert. - Poczułam wielką ulgę. Od 24 lat prowadzę biuro rachunkowe. Te 24 lata to ogromny przeskok w sposobie prowadzenia biura, w ilości obowiązków spoczywających na biurach i przede wszystkich w oczekiwaniach klientów. Wychodzę z założenia, że moja współpraca z klientami ma być oparta na wysokiej jakości świadczonych usług i poparta kampanią informacyjną. Dlatego od kilku lat wysyłam do klientów informacje o najważniejszych zmianach w przepisach. Informując klientów, sami również korzystamy z tych informacji. Mimo ułatwień jakie daje mi program do zarządzania biurem, zabierało mi to zawsze dużo czasu. Stąd właśnie ulga, że mam Tax Alert – mówiła Janina Gajewska, właścicielka biura rachunkowego GAJEWSKA Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.
Sprawdź również książkę: Słownik terminów, zwrotów i sentencji prawniczych łacińskich oraz pochodzenia łacińskiego [PRZEDSPRZEDAŻ] ebook >>
Potrzebna komunikacja o całym prawie
Skomplikowanie życia społecznego i gospodarczego powoduje jednak, że o zmianach w prawie na bieżąco swoich klientów muszą informować nie tylko biura rachunkowe, ale wszystkie kancelarie prawne.
To bardzo istotna kwestia. Chodzi o sprawy dotyczące szeroko pojętego prawa gospodarczego, prawa pracy, budowlanego, ochrony środowiska, samorządu terytorialnego, prawa karnego, cywilnego, procedur, ochrony danych osobowych czy własności intelektualnej.
Zobacz również: Prawnik musi trzymać rękę na pulsie za klienta >>
Z badania przeprowadzonego przez Wolters Kluwer Polska wynika, że nowoczesna komunikacja online z inicjatywy prawników zaczyna się upowszechniać. Obecnie aż 65 proc. kancelarii informuje klientów o zmianach w prawie, a 84 proc. z nich korzysta z kanału e-mail.
Wyjaśnianie klientom zmian w prawie nie stanowi i nie może stanowić sedna działalności kancelarii. Ponadto tworzenie eksperckich treści jest czasochłonne, a co trzecia kancelaria uważa, że jest też uciążliwe.
Co więcej, adwokaci i radcowie prawni, podobnie jak inni przedsiębiorcy, chcą korzystać z możliwości promocji swojej działalności. Szczególnie jest to istotne w dobie silnej konkurencji, wielu zmian prawnych i coraz szerszej obecności prawników w mediach społecznościowych. Jednocześnie muszą oni dbać o to, aby marketing usług prawniczych odbywał się zgodnie z kodeksem etyki zawodowej, który prawnikom zakazuje reklamy.
Legal Alert na pomoc prawnikom i kancelariom prawnym
W tej sytuacji Wolters Kluwer Polska przygotował nowe rozwiązanie, jakim jest program Legal Alert. To jedyne na rynku rozwiązanie dla kancelarii, które wspiera prawników w informowaniu klientów o zmianach legislacyjnych.
- Rynek usług prawniczych staje się coraz bardziej wymagający – kancelariom trudniej zdobyć i utrzymać klientów. Ważny jest codzienny, merytoryczny, kontakt z klientami, wspieranie ich stale fachową wiedzą. Chcemy w tym pomóc kancelariom, dlatego przygotowaliśmy Legal Alert, specjalny newsletter, w którym przygotowujemy aktualne treści, ważne dla ich klientów, dotyczące zmian w prawie i wynikających z nich potrzeb i problemów. Dotyczą one m.in. prawa gospodarczego, prawa pracy, podatków czy postępowań sądowych i administracyjnych. Kancelarie mogą wybrać dowolne treści z Legal Alertu i na bieżąco przekazywać je swoim klientom, kierując się m.in. ich specjalizacją – mówi Alicja Pollesch, dyrektor strategiczny i członek zarządu Wolters Kluwer Polska.
Na program składają się:
- gotowe, eksperckie newsy z 20 dziedzin prawa (co najmniej 30 autorskich tekstów miesięcznie),
- łatwa w obsłudze platforma do tworzenia, edycji i wysyłki newsletterów.
Newsy o zmianach w prawie pisane są zrozumiałym językiem, wzbogacone praktycznymi przykładami i dopasowane do branży czy specjalizacji klienta kancelarii. Autorami treści w Legal Alert są eksperci – praktycy z wieloletnim doświadczeniem.
– Dzięki naszemu programowi kancelarie stają się pierwszym źródłem informacji prawnych dla swoich klientów. W ten sposób kształtują swój ekspercki wizerunek – zgodnie z kodeksem etyki. Cyfrowe czasy i rosnące wymagania klientów wymagają szybkiego działania, dlatego liczymy, że Legal Alert stanie się wygodnym i skutecznym narzędziem marketingu prawniczego – wyjaśniają twórcy programu.
Co istotne, Legal Alert umożliwia wysyłanie komunikatów w eleganckim szablonie graficznym z możliwością załączenia logo kancelarii i wybrania kolorów firmowych. W ten sposób prawnicy wzmacniają swoją renomę i markę w sposób zgodny z kodeksem etyki zawodowej.
Legal Alert zawiera treści dotyczące najbardziej aktualnych tematów opracowane przez prawników, specjalistów w swoich dziedzinach, z myślą o odbiorcy – często nie prawniku. Dlatego są pisane przystępnym językiem i zawierają liczne przykłady.
Program dostarcza intuicyjny system do zautomatyzowanej wysyłki e-maili oraz gotowe treści do wykorzystania przez kancelarię. To pozwala prawnikom efektywniej zarządzać swoim biznesem prawnym i skupić się na sednie swojej działalności.
Dzięki Legal Alert, prawnicy nie muszą już samodzielnie przygotowywać treści prawnych dla swoich klientów. W ten sposób oszczędzają czas i pieniądze.
Utrzymują z klientami regularny kontakt, a stała komunikacja może w efekcie zapewnić prawnikom długofalową współpracę i zlecenia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.