W ogłoszeniu opublikowanym na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości (http://ms.gov.pl/pl/ogloszenia/news,3282,informacja-dotyczaca-wyboru-lawnikow.html) czytamy, iż "(…) dokumenty złożone przez kandydatów na ławników według dotychczasowych przepisów przed dniem wejścia w życie nowych regulacji powinny być uznawane za prawidłowe w momencie wyboru (…)".
Zaproponowane rozwiązanie zdejmuje z pracowników samorządowych obowiązek sprawdzania, czy zgłoszeń dokonano w oparciu obowiązujące przepisy. Tym samym dokonane zgłoszenia nie muszą spełniać wszystkich wymaganych prawem kryteriów formalnych. Należy postawić jednak pytanie: jak ta sytuacja ma się to do znowelizowanego art. 162 § 10 ustawy z dnia 27 lipca 2001 Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.)? Zgodnie z tym przepisem zgłoszenia nie spełniające wymagań formalnych, o których mowa w § 2-5, pozostawia się bez dalszego biegu. Tym samym zachowanie Ministra Sprawiedliwości zezwalające gminom na działanie niezgodne ze znowelizowanymi przepisami ustawy należałoby uznać za co najmniej dziwne.
Więcej na temat ogłoszenia Ministra Sprawiedliwości w artykule Ireneusza Krześnickiego "Stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości pogłębia chaos w sprawie wyboru ławników" .
Czytaj także: Jest rozporządzenie ws. wyboru ławników sądowych
MS komplikuje wybory ławników
Dziś wchodzi w życie rozporządzenie regulujące zasady wyboru ławników sądowych. Ponieważ procedura ta już się rozpoczęła, minister sprawiedliwości zaoferował gminom wyjście z tej kłopotliwej sytuacji. Problem w tym, że propozycje te nie mają podstawy prawnej.