W projekcie proponuje się zmianę polegającą na zawężeniu kategorii postępowań karnych prowadzonych przeciwko kandydatom na stanowisko dyrektora szkoły do tych ściganych z oskarżenia publicznego. Rezygnuje się także z wymagania, aby wobec kandydata na stanowisko dyrektora nie toczyło się postępowanie o ubezwłasnowolnienie.
Ponadto w § 1 w pkt 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. Nr 184, poz. 1436) proponuje się dokonać zmiany polegającej na wykreśleniu wyrazów "art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.)". Wymieniony powyżej przepis został uchylony ustawą z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 lipca 2005 r. Obecnie przywoływanie tego przepisu stało się bezprzedmiotowe, gdyż okres kary zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi orzekanej na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych mógł trwać maksymalnie 5 lat.
W tym samym projekcie proponuje się również dokonanie zmian w zakresie wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowisko dyrektora publicznej szkoły, zespołu publicznych szkół oraz kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak również wymagań wobec wicedyrektorów tych szkół i zespołów szkół.
Osoby zajmujące w dniu wejścia w życie projektowanego rozporządzenia stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub zespołu publicznych szkół, kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego lub wicedyrektora publicznej szkoły lub zespołu publicznych szkół, przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej, które nie spełniają wymagań określonych w projektowanym rozporządzeniu, mogą zajmować to stanowisko do końca okresu, na jaki je powierzono.
Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych, partnerów społecznych oraz związków zawodowych.
Na podstawie: www.men.gov.pl, stan z dnia 20 kwietnia 2011 r.
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad