Urząd Zamówień Publicznych udostępnił wyniki 299 kontroli zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które przeprowadzono w 2011 r.Jednocześnie z informacji wynika, że spośród 125 kontroli, w których stwierdzono naruszenia aż 54 kontrole (tj. 18 proc. spośród wszystkich 299) wykazały najpoważniejsze naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania. W 2010 r. kontrole takie stanowiły 15 proc. spośród wszystkich kontroli (44 kontrole spośród 294), zatem wskaźnik najpoważniejszych nieprawidłowości wzrósł o 3 punkty procentowe. Wynika to przede wszystkim z faktu przeprowadzenia większej liczby kontroli doraźnych zamówień udzielonych w trybie z wolnej ręki lub bez stosowania ustawy p.z.p. Powyższe naruszenia, jako skutkujące całkowitym wyłączeniem konkurencji przy udzielaniu zamówień publicznych, mają najbardziej rażący charakter i świadczą o nierespektowaniu przez zamawiających nie tylko podstawowych zasad wynikających z ustawy p.z.p., ale także zasad wynikających z dyscypliny finansów publicznych.
W 174 kontrolach (58 proc. z 299) nie stwierdzono naruszeń ustawy p.z.p. Przy czym większość takich przypadków (163) dotyczyła największych zamówień o wartości równej lub przekraczającej 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowlanych.
W 125 skontrolowanych postępowaniach (42 proc. z 299) stwierdzono naruszenia ustawy p.z.p., w tym 71 kontroli (24 proc. z 299) wykazało naruszenia niemające wpływu na wynik postępowania, natomiast 54 kontrole (18 proc. z 299) wykazały naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania. W związku z wykryciem w toku kontroli nieprawidłowości mogących mieć wpływ na wynik postępowania:
- w przypadku kontroli uprzednich 18-krotnie wydano zalecenia usunięcia ww. naruszeń - wszystkie zalecenia zostały przez zamawiających wykonane,
- w przypadku kontroli doraźnych następczych w zależności od rodzaju zamawiającego i rodzaju stwierdzonych naruszeń zawiadamiano rzecznika dyscypliny finansów publicznych lub wnioskowano o nałożenie kary pieniężnej.
Ponadto, o wyniku każdej kontroli zawsze informowana była właściwa instytucja zarządzająca i instytucja pośrednicząca, a w przypadku regionalnych programów operacyjnych – właściwa instytucja zarządzająca oraz instytucja koordynująca.
Naruszenia ustawy p.z.p. mające wpływ na wynik postępowania dotyczyły nieuprawnionego odstąpienia od obowiązku stosowania ustawy p.z.p., dzielenia zamówienia na części, w wyniku czego nie stosowano przepisów ustawy p.z.p. właściwych dla łącznej jego wartości, niezgodnego z przepisami ustawy p.z.p. zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę, niezgodnego z przepisami ustawy p.z.p. odrzucenia najkorzystniejszej oferty lub wykluczenia wykonawcy, który złożył taką ofertę, opisu warunków udziału w postępowaniu w sposób naruszający uczciwą konkurencję.
Naruszenia niemające wpływu na wynik postępowania polegały m.in. na: niepełnej treści ogłoszeń o zamówieniu, żądaniu od wykonawców dokumentów, które nie są niezbędne do prowadzenia postępowania, w szczególności w sytuacji braku opisania sposobu spełnienia warunku udziału w postępowaniu, dla którego żąda się przedstawienia dokumentu, etc.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.uzp.gov.pl, stan z dnia 22 marca 2012 r.