„Jednym z najpoważniejszych mankamentów funkcjonowania systemu zamówień publicznych jest nadużywanie kryterium ceny, w szczególności powszechne stosowanie tego kryterium jako jedynej podstawy oceny ofert. Dlatego jako szczególnie trafną uważamy propozycję zawartą w projektowanym art. 91 ust. 2a ustawy – Prawo zamówień publicznych. Ma ona nałożyć na zamawiających obowiązek uzasadniania posługiwania się wyłącznie kryterium ceny” – mówi Grzegorz Lang, sekretarz Rady Infrastruktury przy PKPP Lewiatan.
Zdaniem Lewiatana obowiązek uzasadnienia oparcia wyboru oferty wyłącznie o cenę jeszcze dodatkowo zyskałby na znaczeniu, gdyby w systemie funkcjonowały wzorcowe dokumenty, np. specyfikacje istotnych warunków zamówienia, poparte autorytetem władz publicznych. Takie wzorcowe specyfikacje byłyby dodatkowym impulsem do poważnego traktowania uzasadnienia. Zamawiający i organy kontroli, a także wykonawcy, dzięki nim zyskaliby wiarygodny i uznany punkt odniesienia, zaś sam obowiązek uzasadnienia ceny miałby rzeczywisty wymiar. Dzięki nim zamawiający nie mogliby zasłaniać się ogólnikowymi stwierdzeniami, a musieliby przekonująco uzasadnić odstępstwa od autorytatywnego wzorca. Ponieważ zamówienia publiczne są jawne, to nieprzemyślane i niestarannie przygotowane postępowania stanęłyby pod pręgierzem opinii publicznej.
Projektowany przepis PKPP Lewiatan uważa za bardzo dobry, ale traktuje go tylko jako pierwszy krok, w eliminacji nadużywania kryterium ceny.
Zdaniem Lewiatana obowiązek uzasadnienia oparcia wyboru oferty wyłącznie o cenę jeszcze dodatkowo zyskałby na znaczeniu, gdyby w systemie funkcjonowały wzorcowe dokumenty, np. specyfikacje istotnych warunków zamówienia, poparte autorytetem władz publicznych. Takie wzorcowe specyfikacje byłyby dodatkowym impulsem do poważnego traktowania uzasadnienia. Zamawiający i organy kontroli, a także wykonawcy, dzięki nim zyskaliby wiarygodny i uznany punkt odniesienia, zaś sam obowiązek uzasadnienia ceny miałby rzeczywisty wymiar. Dzięki nim zamawiający nie mogliby zasłaniać się ogólnikowymi stwierdzeniami, a musieliby przekonująco uzasadnić odstępstwa od autorytatywnego wzorca. Ponieważ zamówienia publiczne są jawne, to nieprzemyślane i niestarannie przygotowane postępowania stanęłyby pod pręgierzem opinii publicznej.
Projektowany przepis PKPP Lewiatan uważa za bardzo dobry, ale traktuje go tylko jako pierwszy krok, w eliminacji nadużywania kryterium ceny.