Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 139 k.p.c. odpis wyroku zaocznego lub nakazu zapłaty może zostać doręczony poprzez dwukrotne wysłanie i awizowanie przesyłki. Uchwalona nowelizacja wprowadza nowy art. 139 § 5 k.p.c., na mocy którego na wniosek strony sąd albo referendarz sądowy na posiedzeniu niejawnym wyda zaświadczenie, w którym stwierdza, że wyrok zaoczny lub nakaz zapłaty został uznany za doręczony na oznaczony adres w trybie określonym w § 1 (poprzez dwukrotne awizowanie).
W takim przypadku, zgodnie z nowym art. 8203 k.p.c., komornik zawiesi na wniosek dłużnika postępowanie prowadzone na podstawie tytułu wykonawczego w postaci zaopatrzonego w klauzulę wykonalności wyroku zaocznego, nakazu zapłaty wydanego w postępowaniu nakazowym, upominawczym albo elektronicznym postępowaniu upominawczym, jeżeli dłużnik przedstawi zaświadczenie określone w art. 139 § 5, z którego wynika, że wyrok zaoczny lub nakaz zapłaty został doręczony na inny adres aniżeli miejsce zamieszkania dłużnika ustalone w postępowaniu egzekucyjnym.
Komornik podejmie jednak na wniosek wierzyciela zawieszone postępowanie, jeżeli sąd lub referendarz sądowy, przed którym sprawa się toczyła albo się toczy, stwierdzi, że doręczenie wyroku zaocznego lub nakazu zapłaty było prawidłowe, albo – w razie ponownego doręczenia – że upłynął termin do wniesienia środka zaskarżenia, chyba że zachodzi inna podstawa zawieszenia postępowania albo postępowanie podlega umorzeniu. W tym celu sąd albo referendarz sądowy wydaje, na posiedzeniu niejawnym, na wniosek wierzyciela odpowiednie zaświadczenie.
Jednocześnie proponowane rozwiązanie nie szkodzi wierzycielowi, albowiem zawieszenie postępowania egzekucyjnego w omawianym przypadku nie wyłącza możliwości podejmowania przez komornika czynności mających na celu wykonanie w przyszłości tytułu wykonawczego, nie wyłączając zajęcia majątku dłużnika.
Ponadto w przyjętej ustawie zmieniającej na komornika nałożono obowiązek pouczenia dłużnika, już przy pierwszej czynności egzekucyjnej, o możliwych czynnościach procesowych, które w rezultacie mogą doprowadzić do wyeliminowania wadliwego orzeczenia z obrotu prawnego i umorzenia postępowania egzekucyjnego.
W nowelizacji rozszerzono również katalog przypadków, w których organ egzekucyjny umarza postępowanie na wniosek. Obok jednej z obecnie obowiązujących przesłanek w postaci pozbawienia prawomocnym orzeczeniem sądowym tytułu wykonawczego wykonalności, postępowanie egzekucyjne będzie mogło być umorzone na wniosek również w przypadku, gdy orzeczenie, na którym oparto klauzulę wykonalności zostało uchylone lub utraciło moc.
Nowelizacja trafi teraz pod obrady Senatu.