Zdaniem autorów projektu (druk nr 4451), stosowanie przez zamawiającego ceny, jako podstawowego kryterium oceny oferty przedstawionej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, gdy jednocześnie pomija się albo minimalizuje inne kryteria oceny, takie jak w szczególności jakość wykonania przedmiotu zamówienia, funkcjonalność, parametry techniczne, rękojmia i gwarancje czy termin wykonania zamówienia, eliminuje często z rynku oferty, które przy niewiele wyższej cenie charakteryzują się jednocześnie zdecydowanie wyższą jakością. Gdy cena jest kryterium wyłącznym albo decydującym bardzo często mamy w ofertach do czynienia ze znacznym zaniżaniem ich wartości, a niekiedy nawet z przypadkami nieuczciwej konkurencji i stosowaniem cen rażąco niskich, dumpingowych.
Projektowana nowelizacja na celu wprowadzenie zabezpieczających mechanizmów ustawowych pozwalających na wybór oferty nie zawierającej rażąco niskiej ceny. Zmiany w art. 90 p.z.p. mają na celu rozwiązanie problemu składania ofert z nierzetelną, rażąco niską ceną i trudności w ich odrzucaniu jaki powstają po stronie zamawiających.
Proponowane zmiany zmierzają do ułatwienia odrzucania ofert z nierzetelnie skalkulowaną ceną poprzez odwrócenie ciężaru dowodu. Analogicznie jak ma to miejsce w przypadku niektórych czynów nieuczciwej konkurencji, to wykonawca składający ofertę z niską ceną będzie zobowiązany wykazać, że jest to cena realna - skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynku. W szczególności obowiązkiem wykonawcy będzie udowodnienie, że uwzględnił przy ustalaniu kosztów pracy, jaka będzie wykonywana przy realizacji zamówienia, stawki odpowiadające minimalnemu wynagrodzeniu za pracę.
Ponadto decyzja zamawiającego o zastosowaniu wyłącznie kryterium ceny do wyboru oferty musi zostać uzasadniona korzystnością dla sektora finansów publicznych. Ta regulacja ma zapobiec nabywaniu świadczeń po bardzo niskiej cenie, lecz jednocześnie niskiej jakości, co w krótkim okresie powoduje wzrost wydatków na remonty lub wręcz wymianę złego jakościowo przedmiotu zamówienia.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 18 lipca 2011 r.