Wójt gminy ogłosił konkurs ofert na prowadzenie przedszkola niepublicznego. W załączniku do zarządzenia wójt przyjął regulamin tego konkursu. Zgodnie z postanowieniami regulaminu wójt powołał trzyosobową komisję konkursową. Komisja dokonała wyboru osoby, która złożyła najlepszą ofertę na prowadzenie przedszkola. Osoba, która nie została wybrana przez ww. komisję wezwała wójta do usunięcia naruszenia prawa, twierdząc, że przekroczył on swoje kompetencje. Sąd pierwszej instancji podniósł, iż w niniejszej sprawie przedmiotem zaskarżenia było rozstrzygnięcie konkursu, dokonane przez komisję konkursową. W ocenie Sądu pierwszej instancji wskazana komisja nie jest organem administracji publicznej, a jedynie została powołana przez wójta. Jej kompetencje wynikają z zarządzeń wójta. Rozstrzygniecie komisji prowadziło do zawarcia ze zwycięzcą konkursu umowy użyczenia o charakterze cywilnoprawnym. W związku z powyższym rozstrzygnięcie konkursu nie jest aktem administracji publicznej i nie mieści się w wyżej opisanym katalogu spraw podlegających właściwości sądów administracyjnych.
NSA orzekający w sprawie podzielił ocenę prawną WSA, że zaskarżone czynności wójta gminy nie zostały podjęte w sferze wykonywania administracji publicznej. Zakres kontroli działalności administracji publicznej, wykonywanej przez sądy administracyjne wyznacza art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.).
Uznać zatem należy, że czynności w przedmiocie konkursu na prowadzenie przedszkola niepublicznego, nie są ani decyzjami, ani też postanowieniami w rozumieniu art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Jest bowiem oczywiste, że czynność przeprowadzenia konkursu oraz stanowisko powołanej przez wójta komisji konkursowej, jak również sama czynność ogłoszenia konkursu nie mieszczą się w kategoriach wymienionych w powołanym przepisie, nie są to bowiem decyzje, czy postanowienia podjęte w postępowaniu określonym w tych przepisach, ani uchwały organów samorządu terytorialnego. Jeżeli były by one takimi decyzjami bądź postanowieniami, to podlegałyby one zaskarżeniu do sądu administracyjnego, jedynie w przypadku, gdyby spełniały kryteria przytoczone w pkt 4 powołanego przepisu. Stanowi on, że kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na inne niż decyzje administracyjne i postanowienia akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
NSA rozpatrując skargę podkreślił, że zaskarżone czynności komisji konkursowej w przedmiocie konkursu na prowadzenie przedszkola niepublicznego nie są ani aktami, ani czynnościami z zakresu administracji publicznej, dotyczącymi uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Powołana przez wójta gminy komisja konkursowa nie jest ani organizacją społeczną, ani samorządową, ani też inną osobą prawną wykonującą zadania zlecone z zakresu administracji publicznej. Jest ciałem powoływanym do wykonania określonego zadania przez organ. Powołana komisja konkursowa nie została w żaden sposób upoważniona do załatwiania spraw w imieniu wójta, w tym zwłaszcza do wydawania decyzji, postanowień i zaświadczeń.
(I OSK 51/10)
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad