Europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń, regulowane przez unijne rozporządzenie nr 861/2007, jest niedrogim i prostym sposobem rozwiązywania transgranicznych sporów, których przedmiotem są kwoty nieprzekraczające 2 tys. euro, bez konieczności odwoływania się do skomplikowanych procedur prawnych. Postępowanie to można zastosować w sytuacji, gdy konsument musi dochodzić swoich praw, na przykład gdy zamówione w innym państwie UE towary nie zostały dostarczone. Ze sporządzonego w minionym roku sprawozdania Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich wynika jednak, że ta przyjazna dla użytkowników procedura nie jest powszechnie znana i że konsumenci rzadko z niej korzystają. Komisja Europejska zwraca się więc do konsumentów, przedsiębiorstw i opinii publicznej z prośbą o informacje dotyczące aktualnego funkcjonowania europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń, a także możliwości jego poprawy, uproszczenia czy usprawnienia. Celem jest pogłębienie zaufania do zakupów transgranicznych i udzielenie konsumentom oraz przedsiębiorstwom pomocy w maksymalnym wykorzystaniu jednolitego rynku UE.
Rozpoczęte dzisiaj konsultacje potrwają do dnia 10 czerwca 2013 r. Po tej dacie Komisja oceni otrzymane uwagi. Przed upływem 2013 r. Komisja sporządzi sprawozdanie z pierwszych pięciu lat funkcjonowania europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń. W razie potrzeby do sprawozdania załączony zostanie wniosek dotyczący przeglądu postępowania w sprawie drobnych roszczeń. W konsultacjach Komisja zapyta o bieżące korzystanie z europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń oraz o możliwości jego poprawy. Zada ona pytania między innymi o to, czy należy podnieść próg roszczeń powyżej 2 tys. euro, czy powinna być możliwość elektronicznego przesyłania dokumentów prawnych niezbędnych w postępowaniu oraz czy w postępowaniu należy wyjaśnić kwestię opłat sądowych.
Źródło: www.europa.eu