Nie byłoby to możliwe, gdyby nie pełna zaangażowania i odpowiedzialności praca moich zastępców: Pani Prezes Małgorzaty Tyszki- Hebdy i Pana Prezesa Jana Ciećwierza.
Osiągnięty wynik to rozpoznanych 715 spraw i średnio około 3-miesięczny czas oczekiwania na rozpoznanie sprawy. Na chwilę obecną Wyższy Sąd Dyscyplinarny Adwokatury nie ma żadnych zaległości, a wpływające sprawy są na bieżąco wyznaczane i rozpoznawane. Jest to zasługa 30 sędziów WSD. Obecnych sędziów Wyższego Sądu Dyscyplinarnego zachęcam do ponownego kandydowania.
Wyzwania teraźniejszości
Podczas prac minionej kadencji staraliśmy się sprostać wyzwaniom teraźniejszości. Uwzględniając ograniczenia związane z pandemią rozpoczęliśmy pracę w trybie zdalnym (z wykorzystaniem aplikacji Zoom). Zaczęliśmy przeprowadzać czynności procesowe z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Wprowadziliśmy szereg zmian w obiegu dokumentów i dowodów w sprawach. Uruchamialiśmy elektroniczny obieg dokumentacji na poziomie Wyższego Sądu Dyscyplinarnego, co pozwoliło na zapoznawanie się przez sędziów WSD z aktami spraw bez konieczności przyjazdu do siedziby WSD.
Po wielu miesiącach negocjacji, w roku 2018 uzyskaliśmy aprobatę Ministerstwa Sprawiedliwości dla stanowiska Wyższego Sądu Dyscyplinarnego, że subsydiarny akt oskarżenia nie ma zastosowania w postępowaniu dyscyplinarnym adwokatów.
Najwięcej jednak czasu poświęciliśmy na opracowanie jednolitego systemu cyfryzacji postępowania dyscyplinarnego przed sądami izbowymi, jak i WSD. Rezultaty tych prac zaowocowały opracowaniem cztero-modułowego programu cyfryzacji postępowań dyscyplinarnych. Jest on wynikiem konsultacji i współpracy z Prezesami i sędziami sądów izbowych.
Czytaj w LEX: Obowiązki adwokatów i radców prawnych w świetle ustawy o doręczeniach elektronicznych >
Cena promocyjna: 127.5 zł
|Cena regularna: 170 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 0 zł
Cyfryzacja postępowań
W nadchodzącej kadencji chciałbym kontynuować prace w zakresie przystosowania postępowań dyscyplinarnych do wymogów czasów współczesnych poprzez m.in. wdrożenie projektu pn. „4 modułów cyfryzacji postępowania dyscyplinarnego”, który obejmuje:
- ochronę danych przetwarzanych elektronicznie - przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia pełnej ochrony tajemnicy adwokackiej, ochrony dóbr osobistych, tajemnicy przedsiębiorstwa oraz wymogów RODO;
- chroniony dostęp – do elektronicznego rejestru spraw, rejestracji wpływu i obiegu dokumentów łącznie z systemem bieżącej weryfikacji stanu rozpoznawania spraw i możliwością kontrolowanego dostępu, anonimizacji i skanowania dokumentów;
- postępowanie sądowe – elektroniczna rejestracja przebiegu rozprawy, możliwość przeprowadzania czynności procesowych w sposób zdalny (np. przesłuchanie świadków z wykorzystaniem środków komunikowania się na odległość), kontrolowany elektronicznie system wglądu do akt, unifikacja wzorów wezwań i zawiadomień w trybie elektronicznym;
- postępowanie wykonawcze – elektroniczna baza orzeczeń dyscyplinarnych dla celów postępowań wykonawczych.
Trzeba respektować uchwałę 3 Izb SN
Tak jak cała Adwokatura stanęliśmy przed wyborem, czy mamy uznać za wiążący nas wyrok Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego ustalający, że Izba Dyscyplinarna nie jest sądem w rozumieniu Konstytucji i prawa unijnego, respektować uchwałę trzech Izb Sądu Najwyższego, postanowienie ,,zamrażające” TSUE, czy też podporządkować się efektom działań politycznych w postaci Izby Dyscyplinarnej SN.
Wybór był oczywisty i tylko jeden. Od sierpnia 2019 r. kasacje adwokatów jako Prezes WSD kieruję do Izby Karnej Sądu Najwyższego, gdzie są rejestrowane i rozpoznawane – o ile nie przejmie ich do rozpoznania Izba Dyscyplinarna.
Sprawdź również książkę: Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna - Nr 3/2021 >>
Postulaty de lege ferenda
Kierując się swoim wieloletnim doświadczeniem i obserwacjami na koniec chciałbym zaprezentować postulaty de lege ferenda do uchwały zjazdowej.
Moim zamiarem jest bowiem zgłoszenie projektu nowelizacji uchwały XXVII Krajowego Zjazdu Adwokatury w Krakowie z 26 listopada 2016 r. celem podwyższenia o 25 proc. liczby sędziów w sądach izbowych i w Wyższym Sądzie Dyscyplinarnym Adwokatury.
W przypadku, gdy KZA pracować będzie nad projektem zmian ustawy Prawo o Adwokaturze to zgłaszam następujące dwa wnioski. Ustawa winna przewidywać możliwość delegowania sędziów izbowych do orzekania w WSD wzorem sądownictwa powszechnego oraz winna regulować długość stażu zawodowego adwokata ubiegającego się o kandydowanie do sądu izbowego lub Wyższego Sądu Adwokatury.
Autor jest Prezesem Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Adwokatury.
Czytaj w LEX: Rola rzecznika dyscyplinarnego sędziów przed sądem dyscyplinarnym w postępowaniu dyscyplinarnym i immunitetowym >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.