Wprowadzenie nowej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/68/WE z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L z dnia 30 września 2008 r. Nr 260, s. 13 z późn. zm.) mającej zapewnić jednolite stosowanie przepisów dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym, kolejowym i żegludze śródlądowej w UE, stało się przyczyną rozpoczęcia prac nad projektem ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, która jednocześnie ma określać zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, przewozu koleją towarów niebezpiecznych i przewozu żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych.
W zakresie objętym projektowanymi uregulowaniami ustawy znajdą się m.in. obowiązki uczestników przewozu towarów niebezpiecznych i wymagania w stosunku do osób wykonujących czynności związane z przewozem towarów niebezpiecznych oraz regulacje dotyczące środków transportu używanych do przewozu towarów niebezpiecznych.
Zgodnie z projektem ustawy, do zadań organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem towarów niebezpiecznych należy zaliczyć m.in. zadania dotyczące nabywania uprawnień do przewozu towarów niebezpiecznych, szkolenia osób realizujących przewóz takich towarów, prowadzenia rejestrów i ewidencji wydawanych dokumentów np. zaświadczeń ADR, świadectw eksperta ADN, świadectw dopuszczenia pojazdu ADR, świadectwa dopuszczenia statku ADN. Do zadań tych należy również zaliczyć zadania związane z kontrolą i nadzorem nad przewozem towarów niebezpiecznych.
W projekcie ustawy postanowiono, aby kontrola cywilnych podmiotów prowadzących kursy w zakresie wszystkich określonych w ustawie rodzajów przewozu drogowego towarów sprawowana była przez jeden organ – marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce prowadzenia kursu. Zadania w zakresie kontroli mają być wykonywane przez marszałka województwa jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. W zakresie przewozu drogowego sytuacja nie ulegnie zmianie, ponieważ w chwili obecnej zadania te również wykonywane są przez marszałka województwa. Nowe zadania w tym zakresie będą dotyczyły przewozu koleją i żeglugą śródlądową, jednak uwzględniając niewielką liczbę ośrodków prowadzących kursy w zakresie przewozu koleją i przewozu żeglugą śródlądową, ocenia się, że przyjęte rozwiązanie nie powinno spowodować niekorzystnych skutków finansowych dla marszałków województw.
W projekcie ustawy nałożono na Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego obowiązki związane m.in. z wydawaniem, przedłużaniem ważności i cofaniem w drodze decyzji administracyjnej świadectwa doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych, prowadzeniem ewidencji doradców, sprawdzaniem statków pod względem spełnienia przez nie dodatkowych wymagań technicznych i wydawaniem świadectw dopuszczenia pojazdu ADR.
Przewiduje się, iż uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych obowiązany będzie wyznaczyć na swój koszt, co najmniej jednego doradcę do spraw bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, właściwego ze względu na zakres wykonywanego przewozu lub czynności z nim związanych. Przyjęcie rozwiązania, polegającego na konieczności wyznaczenia doradcy nie spowoduje wzrostu kosztów działalności uczestników przewozu towarów niebezpiecznych, ponieważ powiela rozwiązania obecnie obowiązujące.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line