W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jak podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne czynności lub bardzo zbliżone czynności bądź też transakcje mogą być wykonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców).
Izba wytrzeźwień jest jednostką budżetową miasta i realizuje swoje zadania na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto, działa na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lutego 2004 r. w sprawie doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Realizując zadania z zakresu administracji państwowej, nałożone określonymi powyżej przepisami, izba wytrzeźwień wpisuje się w dyspozycję normy zawartej w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, bowiem czynności te mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Zatem nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, nie jest więc uprawniona do wystawiania faktur VAT i nie ma obowiązku składnia deklaracji VAT-7.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 sierpnia 2011 r., sygn. IBPP2/443-701/11/BW.
Artykuł pochodzi z serwisu #remove_this_link