W Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów trwają prace nad przygotowaniem projektu nowelizacji ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, mającej na celu dostosowanie art. 13 do art. 6 dyrektywy w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji.
Proponuje się uzupełnić art. 13 ustawy o sprzedaży konsumenckiej o stosowne postanowienie wskazujące, że sprzedawca wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny sporządzony na papierze lub na innym dostępnym dla kupującego trwałym nośniku informacji. Odbędzie się to w drodze modyfikacji ust. 2 tego przepisu, który w obecnym brzmieniu statuuje obowiązek sprzedawcy udzielającego gwarancji wydania konsumentowi dokumentu gwarancyjnego. Modyfikacja pozwoli na przekazywanie konsumentom dokumentów gwarancyjnych w innych dostępnych dla konsumenta formach niż forma papierowa (np. plik tekstowy w wersji elektronicznej), przez co uwzględniona zostanie okoliczność istnienia nowych technologii zapisu dokumentów.
Celem ujednolicenia nomenklatury terminologicznej stosowanej w art. 13 ustawy o sprzedaży konsumenckiej, wykorzystane w art. 13 ust. 3 zd. 1 ustawy o sprzedaży konsumenckiej (projektowany art. 13 ust. 4 ustawy o sprzedaży konsumenckiej) pojęcie „oświadczenie gwarancyjne” proponuje się zastąpić pojęciem „oświadczenie gwaranta”. Takim pojęciem posługuje się bowiem art. 13. ust. 1 ustawy o sprzedaży konsumenckiej (zarówno w obecnym, jak i w projektowanym brzmieniu). W pozostałym zakresie przepis projektowanego art. 13 ust. 4 ustawy o sprzedaży konsumenckiej powinien stanowić odpowiednik dotychczasowego przepisu art. 13 ust. 3 zd. 1 ustawy o sprzedaży konsumenckiej i implementować częściowo art. 6 ust. 2 tiret drugie dyrektywy.
Przepis projektowanego art. 13 ust. 5 ustawy o sprzedaży konsumenckiej stanowić ma odpowiednik dotychczasowego przepisu art. 13 ust. 4 ustawy o sprzedaży konsumenckiej i implementować art. 6 ust. 2 tiret pierwsze i drugie (w zakresie nieobjętym przez projektowany art. 13 ust. 4 ustawy o sprzedaży konsumenckiej) dyrektywy, zgodnie z którym gwarancja: 1. stwierdza, że konsument ma prawa przyznane zgodnie z mającym zastosowanie ustawodawstwem krajowym, któremu podlega sprzedaż towarów konsumpcyjnych i wyjaśnia, że gwarancja tych praw nie narusza, 2. określa, w prostym i zrozumiałym języku zawartość gwarancji i podstawowe szczegółowe dane potrzebne dla złożenia skargi w oparciu o gwarancję, w szczególności okres ważności i zasięg terytorialny gwarancji, jak też nazwisko i adres gwaranta.Projektodawcy proponują ponadto uzupełnić art. 13 ustawy o sprzedaży konsumenckiej o ust. 6 o treści: „Uchybienie wymaganiom zawartym w ust. 1-5 pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień”.
Konieczność podjęcia działań o charakterze legislacyjnym jest konsekwencją zawartego w piśmie Komisji Europejskiej z dnia 25 czerwca 2009 r. (sygn.: K(2009)4869), zarzutu formalnego zawierającego wezwanie do usunięcia uchybienia (naruszenie nr 2009/2124), potwierdzonego następnie uzasadnioną opinią (naruszenie nr 2009/2124) z dnia 18 marca 2010 r. (sygn. K(2010)1501) skierowaną do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Przedmiotowe zarzuty odnoszą się do transpozycji przez Rzeczpospolitą Polską art. 6 ust. 5 dyrektywy 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (Dz. Urz. WE L z dnia 7 lipca 1999 r., Nr 171 s. 12), poprzez pominięcie wymogów określonych w jej art. 6 ust. 2 tiret pierwsze i art. 6 ust. 3 w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, z późn. zm.), która transponuje dyrektywę do prawa polskiego.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line