Udzielanie wsparcia niebędącego pomocą publiczną będzie następowało ze środków przeznaczonych na ten cel w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców. Na rachunku Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz, 1397 z późn. zm.), gromadzona jest część środków pochodzących z prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i spółek z udziałem Skarbu Państwa. Zakłada się, że wsparcie na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną (Dz. U. Nr 174, poz. 1040) będzie mogło być udzielane, do wysokości środków przeznaczonych na ten cel, po uwzględnieniu planowanych wydatków z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, na udzielanie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców oraz przekazania środków zgodnie z art. 56 ust. 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji w wysokości 1/3 przychodu Funduszu na dokapitalizowanie Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Wsparcie będzie mogło być kierowane zarówno do przedsiębiorców publicznych i prywatnych działających na rynku nie mniej niż trzy pełne lata obrotowe, bez względu na kryterium ich wielkości (mały, średni lub inny przedsiębiorca). Wymóg ten zostaje wprowadzony w celu ograniczenia ryzyka związanego z wyborem partnera inwestycyjnego (biznesowego) o małym doświadczeniu w działalności gospodarczej oraz słabej renomie rynkowej.
Wsparcie niebędące pomocą publiczną będzie udzielane przez Ministra Skarbu Państwa w formie pożyczki lub objęcia akcji lub udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym albo udziału w podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez podwyższenie wartości nominalnej dotychczasowych udziałów lub akcji.
W rozporządzeniu określono cele, na które może zostać udzielone wsparcie oraz zasady jego udzielania. W przypadku finansowania inwestycji lub celów związanych z ochroną podstawowych interesów bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej przez przedsiębiorców, wprowadzono zasadę, że przedsiębiorcy będą zapewniali co najmniej 30% wartości nowej inwestycji jako wkład własny.
Wprowadzono zasadę, że decyzja o udzieleniu wsparcia podejmowana będzie przede wszystkim na podstawie wyników testu prywatnego inwestora lub analizy stwierdzającej możliwość wyłączenia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej o pomocy publicznej na podstawie art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, które są sporządzane w szczególności na podstawie biznesplanu oraz z uwzględnieniem okoliczności towarzyszących planowanej inwestycji lub innemu celowi, na który ma być udzielone wsparcie.
W rozporządzeniu zawarto szereg ograniczeń stanowiących m.in., że wsparcie może być udzielone wyłącznie przedsiębiorcom, którzy nie znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej oraz nie prowadzą działalności na rynku, na którym występują strukturalne nadwyżki zdolności produkcyjnych.
Przyjęte w rozporządzeniu kryteria udzielania wsparcia zostały dobrane w taki sposób, aby umożliwić Ministrowi Skarbu Państwa ocenę inwestycji lub innych celów na które ma zostać udzielone wsparcie w aspekcie sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa, jego sytuacji rynkowej oraz efektywności i perspektyw rozwoju przedsiębiorcy. Pozwoli ona na podjęcie decyzji o uczestniczeniu w planowanym projekcie. Wybrana inwestycja lub inny cel, na który ma zostać udzielone wsparcie, musi zapewnić rynkowy jej charakter, oczekiwaną stopę zwrotu oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa szeroko rozumianej konkurencji.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line