Zawierając kilka, a nawet kilkanaście umów dziennie, nie zdajemy sobie często sprawy, że każdą z tych czynności reguluje prawo. O obowiązkach przedsiębiorców konsumenci przypominają sobie najczęściej w sytuacjach konfliktowych, gdy silniejsza strona kontraktu nie zamierza respektować ich praw. Tegoroczny Dzień Konsumenta, obchodzony pod hasłem "Zanim klikniesz – poznaj swoje prawa", będzie okazją do spotkania z przedstawicielami organizacji chroniących słabszych uczestników rynku. Inicjatywa jest odpowiedzią na wzrastające zainteresowanie wirtualnymi zakupami przy nadal niskiej świadomości prawnej.
Jak wynika z najnowszych badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aż 72 proc. Polaków jest przekonanych, że zaopatrując się w Sieci ma takie same prawa jak w tradycyjnym sklepie. Tymczasem kupując na odległość konsumenci mają możliwość odstąpienia od umowy bez podania przyczyn. Wystarczy jedynie złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od otrzymania towaru bądź zawarcia umowy. Jednocześnie warto zauważyć, że podczas tradycyjnych zakupów przyjęcie zwrotu pełnowartościowego towaru, to jedynie dobra wola przedsiębiorcy. W tym samym terminie możemy odstąpić od umowy także w przypadku zakupów na aukcji internetowej. Jest to jednak możliwe tylko i wyłącznie, jeżeli kupujemy towar od przedsiębiorcy za pomocą opcji „kup teraz”. W każdej innej sytuacji nie mamy takiego prawa, a wynik aukcji jest dla nas wiążący.
14 marca 2008 roku, siedziba Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, ul. Jasna 14/16 A, godzina 10.30-15.00 – dyżur organizacji chroniących prawa konsumentów.
(Źródło: UOKiK/KW)
Europejski dzień konsumenta
Zawierając kilka, a nawet kilkanaście umów dziennie, nie zdajemy sobie sprawy, że każdą z tych czynności reguluje prawo. O obowiązkach przedsiębiorców konsumenci przypominają sobie najczęściej w sytuacjach konfliktowych, gdy silniejsza strona kontraktu nie zamierza respektować ich praw.