W grudniu 2011 r. The Coca-Cola Company (zwana dalej "Coca-Colą") dokonała w Urzędzie Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM) zgłoszenia trójwymiarowego wspólnotowego znaku towarowego dla, między innymi, butelek metalowych, szklanych i z tworzyw sztucznych.
W marcu 2014 r. OHIM odrzucił to zgłoszenie, uzasadniając swą decyzję tym, że zgłoszony znak towarowy jest pozbawiony charakteru odróżniającego dla wskazanych towarów. OHIM nie uwzględnił argumentu Coca-Coli, zgodnie z którym zgłoszony znak towarowy należy uznać za naturalną ewolucję jej słynnej, emblematycznej butelki (a mianowicie butelki konturowej ze żłobieniami).
Coca-Cola wniosła do Sądu Unii Europejskiej skargę, domagając się stwierdzenia nieważności decyzji OHIM.
W wyroku Sąd potwierdził, że omawiana butelka nie posiada cech umożliwiających odróżnienie jej od innych butelek dostępnych na rynku. Zgłoszony znak towarowy stanowi jedynie jeden z wariantów kształtu butelki, który nie pozwala konsumentowi na odróżnienie towarów Coca-Coli od towarów innych przedsiębiorstw.
Sąd wywiódł z tego, że omawiane oznaczenie nie ma charakteru odróżniającego wymaganego przez rozporządzenie nr 207/2009 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego, aby mogło zostać zarejestrowane. Wskazał on również, że Coca-Coli nie udało się wykazać, że oznaczenie to uzyskało charakter odróżniający w następstwie używania.
Jeśli jesteś zainteresowany zagadnieniami z zakresu prawa europejskiego, czytaj nasze wywiady z ekspertami dotyczące tej tematyki >>>
W tych okolicznościach Sąd oddalił skargę Coca-Coli w całości.
Tak wynika z wyroku Sądu Unii Europejskiej z 24 lutego 2016 r. w sprawie T-411/14 The Coca-Cola Company przeciwko OHIM.
Źródło: http://curia.europa.eu