Zgodnie z projektem zmian komunikacja elektroniczna z urzędem odbywać się będzie za pośrednictwem jednej, określonej skrzynki podawczo-mailowej. Nowe przepisy umożliwią także interesantom potwierdzanie danych zawartych w dowodach rejestracyjnych oraz prawach jazdy. Rozwiązanie to będzie korzystne np. przy zakupie używanego samochodu. Po wpisaniu na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) danych z dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy, otrzymamy informację, czy dane na dokumentach nie są podrobione.
Projekt nowelizacji przewiduje ponadto zwiększenie liczby instytucji, których dotyczy ustawa o informatyzacji. Chodzi o jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy administracyjne, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Krajowe Biuro Wyborcze, Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Narodowy Bank Polski.
Rząd chce, aby nowe przepisy umożliwiły współpracę systemów teleinformatycznych oraz stworzyły podstawy prawne dla funkcjonowania elektronicznej administracji. Chodzi przede wszystkim o wypracowanie odpowiednich możliwości dla funkcjonowania usług publicznych, takich jak ePUAP, centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz zadania wynikające ze Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Projekt nowelizacji przewiduje także likwidację Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych. Zgodnie z projektem przepisy mają wejść w życie po 3 miesiącach od publikacji. Projekt nowelizacji trafi teraz pod obrady Sejmu.
Czy e-administracja stanie się wreszcie faktem?
Urzędy będą mogły załatwiać sprawy interesantów nie tylko w formie papierowej, ale także w postaci dokumentu elektronicznego, doręczanego za pośrednictwem internetu. Urzędy będą miały obowiązek komunikacji w takiej formie, jeżeli ktoś zwróci się z takim wnioskiem lub wyrazi na to zgodę. Przy rozpatrywaniu spraw za pomocą internetu nie trzeba będzie opatrywać podań bezpiecznym podpisem elektronicznym to tylko niektóre założenia przyjętego przez rząd projektu zmian m.in. w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i Kodeksie postępowania administracyjnego.