Wymienionym tytułom egzekucyjnym klauzulę wykonalności nada sąd rejonowy właściwości ogólnej dłużnika, a jeżeli tej właściwości nie będzie można ustalić – sąd rejonowy, w którego okręgu ma być wszczęta egzekucja.
Wprowadzenie do k.p.c. regulacji dotyczącej wykonalności orzeczeń, ugód sądowych i dokumentów urzędowych z państw członkowskich Unii Europejskiej w sprawach alimentacyjnych przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych prowadzonym w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przygotowywany w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Projekt ma na celu wprowadzenie do polskiego prawa norm umożliwiających sprawne funkcjonowanie rozwiązań przyjętych w ramach rozporządzenia nr 4/2009 z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń oraz współpracy w zakresie zobowiązań alimentacyjnych (Dz. U. UE L z dnia 10 stycznia 2009 r., Nr 7, s. 1), a w szczególności wykonania w Polsce, pochodzących z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, orzeczeń, ugód sądowych lub dokumentów urzędowych w sprawach alimentacyjnych objętych zakresem wyżej wymienionego rozporządzenia, a także umożliwienie organowi centralnemu uzyskiwanie informacji o dłużniku alimentacyjnym oraz jego dochodach. W efekcie, przygotowywana nowelizacja skierowana jest do osób, których dotyczą pochodzące z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej orzeczenia, ugody sądowe lub dokumenty urzędowe w sprawach alimentacyjnych, mające podlegać wykonaniu w Polsce.
Projektowane przepisy regulują tylko zagadnienia pozostające poza zakresem normowania rozporządzenia nr 4/2009, w szczególności nie zmieniają one ani nie powielają przepisów unijnych. Konieczne będzie zatem równoległe stosowanie regulacji unijnej i krajowej.
Rozporządzenie nr 4/2009 zawiera również regulacje dotyczące udzielania pomocy prawnej osobom biorącym udział w sporach objętych zakresem zastosowania rozporządzenia, które to regulacje stanowią uzupełnienie obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów dyrektywy Rady 2003/8/WE z dnia 27 stycznia 2003 r. w celu usprawnienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sporach transgranicznych poprzez ustanowienie minimalnych wspólnych zasad odnoszących się do pomocy prawnej w sporach o takim charakterze (Dz. U. UE L z dnia 31 stycznia 2003 r., Nr 26, s. 41).
Ponieważ implementacji dyrektywy w prawie polskim dokonano w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych prowadzonym w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania (Dz. U. z 2005 r., Nr 10, poz. 67 z późn. zm.), projekt przewiduje rozszerzenie zastosowania ustawy na postępowania dotyczące przyznawania prawa pomocy w sprawach alimentacyjnych, w których zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 4/2009.
Projekt nowelizacji został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.
Wprowadzenie do k.p.c. regulacji dotyczącej wykonalności orzeczeń, ugód sądowych i dokumentów urzędowych z państw członkowskich Unii Europejskiej w sprawach alimentacyjnych przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych prowadzonym w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przygotowywany w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Projekt ma na celu wprowadzenie do polskiego prawa norm umożliwiających sprawne funkcjonowanie rozwiązań przyjętych w ramach rozporządzenia nr 4/2009 z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń oraz współpracy w zakresie zobowiązań alimentacyjnych (Dz. U. UE L z dnia 10 stycznia 2009 r., Nr 7, s. 1), a w szczególności wykonania w Polsce, pochodzących z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, orzeczeń, ugód sądowych lub dokumentów urzędowych w sprawach alimentacyjnych objętych zakresem wyżej wymienionego rozporządzenia, a także umożliwienie organowi centralnemu uzyskiwanie informacji o dłużniku alimentacyjnym oraz jego dochodach. W efekcie, przygotowywana nowelizacja skierowana jest do osób, których dotyczą pochodzące z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej orzeczenia, ugody sądowe lub dokumenty urzędowe w sprawach alimentacyjnych, mające podlegać wykonaniu w Polsce.
Projektowane przepisy regulują tylko zagadnienia pozostające poza zakresem normowania rozporządzenia nr 4/2009, w szczególności nie zmieniają one ani nie powielają przepisów unijnych. Konieczne będzie zatem równoległe stosowanie regulacji unijnej i krajowej.
Rozporządzenie nr 4/2009 zawiera również regulacje dotyczące udzielania pomocy prawnej osobom biorącym udział w sporach objętych zakresem zastosowania rozporządzenia, które to regulacje stanowią uzupełnienie obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów dyrektywy Rady 2003/8/WE z dnia 27 stycznia 2003 r. w celu usprawnienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sporach transgranicznych poprzez ustanowienie minimalnych wspólnych zasad odnoszących się do pomocy prawnej w sporach o takim charakterze (Dz. U. UE L z dnia 31 stycznia 2003 r., Nr 26, s. 41).
Ponieważ implementacji dyrektywy w prawie polskim dokonano w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych prowadzonym w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania (Dz. U. z 2005 r., Nr 10, poz. 67 z późn. zm.), projekt przewiduje rozszerzenie zastosowania ustawy na postępowania dotyczące przyznawania prawa pomocy w sprawach alimentacyjnych, w których zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 4/2009.
Projekt nowelizacji został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line