Projekt dokonuje wdrożenia do krajowego porządku prawnego dyrektywy PE i Rady nr 2014/65/UE z 15.05.2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zapewnia stosowanie rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 600/2014 z 15.05.2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych.

Projektowane rozwiązania polegają w szczególności na wprowadzeniu nowej kategorii systemu obrotu – zorganizowanej platformy obrotu, odpowiednio uregulowanej i stosującej niedyskryminacyjne zasady dostępu. Ponadto nowelizacja przewiduje zastosowanie środków i mechanizmów kontroli szczególnego ryzyka wobec firm, które zajmują się techniką handlu algorytmicznego lub techniką handlu algorytmicznego o wysokiej częstotliwości.

Autorzy projektu proponują zmiany do definicji instrumentów finansowych, w wyniku których za instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi uważane będą również, z pewnymi wyjątkami, umowy na dostawy energii rozliczane fizycznie, będące przedmiotem obrotu na zorganizowanych platformach obrotu oraz uprawnienia do emisji, w celu wzmocnienia integralności i zagwarantowania skutecznego funkcjonowania rynków handlu emisjami, w tym poprzez zapewnienie kompleksowego nadzoru nad działalnością handlową.

Nowe regulacje dotyczą także limitów otwartych pozycji dla towarowych instrumentów pochodnych, które mają być ustalane przez Komisję Nadzoru Finansowego i ogłaszane w Dzienniku Urzędowym KNF.

Proponowane przepisy zobowiązują firmy inwestycyjne świadczące usługi doradztwa inwestycyjnego przede wszystkim do przedstawienia informacji, czy świadczą usługi w sposób niezależny, ale także do ujawnienia kosztów swoich porad i wyjaśnienia podstaw świadczonego doradztwa.

Nowe uregulowania wprowadzają także nowe zasady obrotu lokatami strukturyzowanymi określonej kategorii oraz system rejestrowania rozmów telefonicznych lub korespondencji elektronicznej dotyczących zleceń klientów.

Projekt przewiduje nadto ograniczenie firmom świadczącym niezależne usługi doradztwa inwestycyjnego oraz usługi zarządzania portfelem możliwości przyjmowania lub pobierania wynagrodzenia, prowizji lub jakichkolwiek korzyści pieniężnych lub niepieniężnych od osób trzecich, a zwłaszcza od emitentów lub dostawców produktów. Nowelizacja wprowadza także nowe reguły dotyczące sprzedaży wiązanej przez podmioty świadczące detaliczne usługi finansowe.

Projekt zakłada, że ustawa wejdzie w życie 3 stycznia 2018 r.

Źródło: www.rcl.gov.pl

Vademecum Biegłego Rewidenta
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Biegłego Rewidenta
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami