Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów popiera założenia niniejszego projektu, które zmierzają do zwiększenia sprawności naboru na aplikację ogólną i jednocześnie prosi o rozważenie zasadności poniższych propozycji:
w § 1 pkt 9 projektu proponuje się:
a) skrócenie czasu przeznaczonego na rozwiązanie testu konkursowego do 180 minut;
Stowarzyszenie podziela pogląd Ministerstwa Sprawiedliwości, iż czas przeznaczony na rozwiązanie przedmiotowego testu winien uwzględniać rozwiązania przyjęte dla testów na inne aplikacje. Stowarzyszenie stoi jednak na stanowisku, że określając czas przeznaczony na rozwiązanie testu należy uwzględnić także jego odmienność wynikającą z liczby propozycji odpowiedzi na każde pytanie. W przypadku testów na aplikację adwokacką, radcowską i notarialną zadaniem osoby egzaminowanej jest dokonanie wyboru prawidłowej odpowiedzi spośród 3 propozycji. W przypadku testu na aplikację ogólną kandydat ma do wyboru 4 propozycje prawidłowej odpowiedzi. Konieczność każdorazowego wyeliminowania 3 nieprawidłowych odpowiedzi jest niewątpliwie czynnością bardziej czasochłonną niż udzielenie prawidłowej odpowiedzi na pytanie zawierające jedynie 2 nieprawdziwe propozycje. Wobec powyższego, Stowarzyszenie postuluje określenie czasu przeznaczonego na rozwiązania testu konkursowego na aplikacje ogólną w wymiarze odpowiadającym stopniu jego trudności, a więc wyższym niż w przypadku testów na aplikację adwokacką, radcowską i notarialną.
b) określenie sposobu rozwiązywania testu konkursowego poprzez przyjęcie regulacji, iż wybór prawidłowej odpowiedzi polega na zakreśleniu jednej z czterech propozycji;
c) określenie niedopuszczalności dokonywania zmian zakreślonej odpowiedzi;
Propozycje te mają na celu doprecyzowanie zasad rozwiązywania testu konkursowego poprzez przyjęcie regulacji analogicznych do określających sposób rozwiązywania testów na inne aplikacje.
W ocenie Stowarzyszenia, wobec nieuregulowania w rozporządzeniu kwestii sposobu rozwiązywania testu konkursowego zasadnym wydaje się przyjęcie proponowanej regulacji.
Dopuszczalność dokonywania poprawek zakreślonej odpowiedzi jawi się jako okoliczność mająca istotne znaczenie nie tylko dla osoby egzaminowej ale również z perspektywy prac komisji konkursowej sprawdzającej test.
Aktualnie obowiązujące rozporządzenie, jak i planowana nowelizacja, nie przesądzają czy osoba egzaminowana może dokonywać zmian zakreślonej odpowiedzi. Tym samym, nieokreślonym pozostanie czy w przypadku dokonania przez kandydata przedmiotowej poprawki komisja konkursowa winna uznać odpowiedź za prawidłową.
Mając na uwadze powyższe, Stowarzyszenie postuluje uregulowanie tej kwestii analogicznie dla rozwiązań przyjętych m.in. w § 11 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie komisji egzaminacyjnej do spraw aplikacji radcowskiej oraz przeprowadzania egzaminu wstępnego (Dz.U. Nr 91 poz. 749).
Andrzej Sobótka
Przewodniczący Zarządu
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia
Asystentów Sędziów