Nowa regulacja ma na celu racjonalizację sposobu postępowania Agencji przy dokonywaniu oceny świadczeń opieki zdrowotnej. W związku ze zmianą w zakresie oceny dokonywanej przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i usunięciem z tego zakresu wyłącznej oceny warunków realizacji świadczeń opieki zdrowotnej zmianie uległy także zadania Agencji. Usunięto z katalogu tych zadań ocenę warunków realizacji świadczeń.
Ponadto nowelizacja wprowadziła rozwiązanie prawne, które pozwoli zabezpieczyć świadczenia w sytuacji, gdy z powodu braku spełnienia przez świadczeniodawców wszystkich warunków wymaganych tzw. rozporządzeniami koszykowymi, oddział NFZ zawrze umowy ze świadczeniodawcami w niewystarczającej liczbie. Ocena dostępu do świadczeń oraz analiza liczby zawartych umów pod kątem potrzeb zdrowotnych świadczeniobiorców i poziomu zabezpieczenia świadczeń należeć będzie do dyrektora oddziału NFZ. W przypadku stwierdzenia braku zabezpieczenia świadczeń wprowadzono możliwość przeprowadzenia tzw. dodatkowego postępowania, w którym będą mogli wziąć udział świadczeniodawcy nie spełniający wymaganych warunków, lecz spełniający co najmniej wymagania personalne albo wymagania sprzętowe. Rozwiązanie takie ma charakter doraźny, wyjątkowy, albowiem NFZ będzie mógł tylko raz zawrzeć umowę ze świadczeniodawcą nie spełniającym wymaganych warunków w ramach dodatkowego postępowania i wyłącznie na rok. W przypadku niedostosowania się do wymaganych warunków, oferta tego świadczeniodawcy będzie odrzucana w ewentualnym kolejnym postępowaniu dodatkowym. Świadczeniodawca nie spełniający wymaganych warunków również będzie udzielał świadczeń po niższej cenie. Wprowadzona regulacja nie tylko zabezpiecza przed ewentualnym niebezpieczeństwem ograniczenia dostępu do świadczeń z powodu niespełnienia wymaganych warunków, lecz również stanowi motywację dla świadczeniodawców do dostosowywania się do wymaganych warunków i zwiększania jakości udzielanych świadczeń.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line