Burmistrz orzekł o zwrocie części kwot dotacji udzielonych przez gminę szkole niepublicznej.
Uznał, iż dotacja została wykorzystana na wydatki związane z obsługą ekonomiczno-administracyjną prowadzonej szkoły, a to w ocenie organu jest wydatkowaniem dotacji niezgodnie z przeznaczeniem.
Organ prowadzący placówkę nie zgodził się z takim stanowiskiem.
NSA: kontroler może swobodnie poruszać się po sprawdzanej placówce>>
Podkreślił, iż aby w szkole mógł zaistnieć proces "główny", jakim jest np. dydaktyka, logicznym jest wykonanie szeregu innych procesów o charakterze pomocniczym, jak zatrudnienie nauczycieli, rozliczenie finansowe ich płac, etc., bądź zarządczym (np. nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły).
Zatem nie jest możliwa akceptacja tezy postawionej przez burmistrza, iż każdy wydatek związany z zarządzaniem czy też szeroko pojętą obsługą finansową działalności oświatowej nie należy w ogóle do działalności dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej szkoły.
WSA: pensja dla organu prowadzącego nie z dotacji oświatowej>>
WSA przyznał rację organowi prowadzącemu. Sąd wyjaśnił, iż pojęcie zadań szkoły, o których mowa w art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) należy interpretować jako realizację przez podmiot ogólnego celu jego działalności, a więc chodzi o działalność podstawową, statutową.
W aspekcie finansowo-rachunkowym oznacza to, że taka działalność obejmuje różnego rodzaju koszty, tzw. koszty bezpośrednie, czyli przypisane do działalności podstawowej, statutowej szkoły oraz tzw. koszty pośrednie.
Dotyczy to zatem również kosztów zarządzania podmiotem czy też szeroko pojętej obsługi finansowej działalności szkoły – podkreślił WSA.
Wyrok WSA w Białymstoku z 2 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Bk 634/13, prawomocny
Dyrektor musi udostępnić dokumenty dotyczące rozliczenia dotacji>>