Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizowane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013 r. poz. 52).
WSA: Szkoła już nie zapewnia uczniom rehabilitacji>>
Dla kogo zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze?
Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych, zgodnie z przepisami w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Czytaj też w LEX: Finansowanie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych >
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze - wniosek
O tym, czy uczeń będzie mógł korzystać z indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zdecyduje orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej. Reguluje to rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. poz. 1743).
Zespoły wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia. Wniosek składa się w postaci papierowej albo elektronicznej.
Wniosek powinien zawierać:
- imię (imiona) i nazwisko dziecka lub ucznia;
- datę i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia;
- numer PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
- adres zamieszkania dziecka lub ucznia;
- w przypadku dziecka lub ucznia uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub ośrodka - nazwę i adres przedszkola, szkoły lub ośrodka, oznaczenie oddziału w szkole, do którego uczeń uczęszcza, nazwę zawodu - w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe;
- imiona i nazwiska rodziców dziecka lub ucznia, adres ich zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania;
- określenie przyczyny i celu, dla których jest niezbędne uzyskanie orzeczenia lub opinii;
- informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach - jeżeli takie zostały wydane, wraz ze wskazaniem nazwy poradni, w której działał zespół, który wydał orzeczenie lub opinię, a w przypadku opinii wydanych przez zespół opiniujący działający w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej - nazwy niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- informację o stosowanych metodach komunikowania się - w przypadku gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym;
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada;
- podpis wnioskodawcy.
Zespół wydaje orzeczenie, określa w nim m.in. formę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych: indywidualną lub zespołową - szkoła lub przedszkole stosują się do tego orzeczenia.
Sprawdź w LEX: Czy niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna może realizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze? >
Cena promocyjna: 24.09 zł
|Cena regularna: 33 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 24.09 zł
Kto organizuje zajęcia rewalidacyjne?
Zajęcia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub innej jednostce systemu oświaty organizuje dyrektor jednostki systemu oświaty, w której zajęcia te są prowadzone. Zajęcia w podmiotach innych niż jednostki systemu oświaty oraz w domu rodzinnym organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub ośrodka, który zapewnia nauczycieli do prowadzenia tych zajęć.
W przypadku zajęć organizowanych w przedszkolu, w tym przedszkolu specjalnym, lub szkole, w tym szkole specjalnej, zajęcia organizuje się odpowiednio w przedszkolu lub szkole położonej najbliżej miejsca zamieszkania lub pobytu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Natomiast dzieciom przebywającym w podmiotach innych niż jednostki systemu oświaty, oraz w domach rodzinnych, na wniosek kierowników tych podmiotów lub rodziców (prawnych opiekunów), udział w zajęciach zapewnia jednostka samorządu terytorialnego, do której zadań własnych należy zakładanie i prowadzenie odpowiednio przedszkola specjalnego lub szkoły specjalnej, właściwa ze względu na siedzibę lub miejsce położenia danego podmiotu albo miejsce zamieszkania rodziców (prawnych opiekunów).
Kwalifikacje nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
- ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki,
- ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 3 i § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
Sprawdź w LEX: Czy dodatek za wychowawstwo przysługuje wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego w szkole podstawowej specjalnej? >
Natomiast opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc nauczyciela, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w domu rodzinnym. Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie).
Wymiar zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Godzina zajęć trwa 60 minut. Minimalny wymiar zajęć wynosi:
- 20 godzin tygodniowo, nie więcej niż 6 godzin dziennie - w przypadku zajęć zespołowych;
- 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie - w przypadku zajęć indywidualnych.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.