Prowadzę szkoły dla dorosłych i chciałam uzyskać doposażenie biblioteki w programie Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Okazało się, że szkoły dla dorosłych są wyłączone. Dlaczego? Prosiłabym o wpłynięcie na zmianę - napisano w zgłoszeniu. Obecna edycja "Narodowego Programu Czytelnictwa 2.0" przewidziana jest na lata 2021-2025. Celem programu jest wsparcie dla szkół i przedszkoli, które chcą doposażyć biblioteki - aby otrzymać dofinansowanie placówki muszą wyłożyć 20 proc. wkładu własnego.
Można aplikować o wsparcie szkolnej lub przedszkolnej biblioteki>>
Dwustopniowy nabór do programu
W pierwszym etapie, do 31 października 2024 lub 2025 roku, dyrektor przedszkola, szkoły z oddziałami przedszkolnymi lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego składa wniosek do organu prowadzącego daną placówkę, czyli do gminy, fundacji lub stowarzyszenia, które prowadzi placówkę, lub do osoby fizycznej. Formularze wniosków będą dostępne na stronie internetowej MEiN i kuratorów oświaty we wrześniu po ogłoszeniu naboru.
W drugim etapie, do 20 listopada, organ prowadzący placówkę składa wniosek bezpośrednio do wojewody właściwego terytorialnie dla siedziby placówki. Formularz dla organu prowadzącego również będzie dostępny na stronie internetowej MEiN i kuratorów oświaty we wrześniu po ogłoszeniu naboru.
Sprawdź w LEX: Czy szkoła może zakupić ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa słodycze jako dodatek do nagrody książkowej? >
Podczas oceny wniosków brane są pod uwagę następujące czynniki:
- Aktualny stan księgozbioru placówek wychowania przedszkolnego;
- Zgodność z celami programu planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci;
- Zakres planowanych przez placówki wychowania przedszkolnego działań w obszarze współpracy ze środowiskiem lokalnym, w tym z biblioteką publiczną.
Wysokość wsparcia zależy od liczby dzieci w danej placówce. Placówka, do której uczęszcza nie więcej niż 25 dzieci, otrzyma 1 500 zł, od 26 do 75 dzieci - 2 500 zł, a placówka z więcej niż 75 dzieci - 3 000 zł. W przypadku szkoły wsparcie finansowe z budżetu państwa zostanie udzielone pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego finansowego wkładu własnego w wysokości 20 proc. kwoty kosztów realizacji zadania. Zakupy są dokonywane za kwotę dotacji plus wkład własny. Wkład własny jest liczony od całkowitych kosztów zadania, a nie od kwoty dotacji.
- Dla szkół i szkół działających w ORPEG, wysokość wsparcia zależy od liczby uczniów: dla placówek z nie więcej niż 70 uczniów – wsparcie wynosi 3 000 zł, od 71 do 170 uczniów – 4 000 zł, a dla szkół z więcej niż 170 uczniów – 12 000 zł.
- Dla bibliotek pedagogicznych wysokość wsparcia wynosi 3 000 zł. Szkoły polskie działające poza granicami kraju, otrzymają wsparcie w zależności od liczby uczniów: do 70 – 2 500 zł, od 71 do 170 – 3 000 zł, więcej niż 170 – 4 500 zł.
Czytaj w LEX: Płażek Stefan, Refleksje po ukazaniu się "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0." >
Podobnie jak dla placówek przedszkolnych, wsparcie finansowe z budżetu państwa w formie dotacji celowej zostanie udzielone szkołom pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący szkołę lub bibliotekę pedagogiczną wkładu własnego w wysokości 20 proc. kwoty kosztów realizacji zadania. Jednak, obowiązek wniesienia wkładu własnego nie dotyczy szkół prowadzonych przez ministrów, którzy otrzymują wsparcie w formie dofinansowania.
Słuchacze szkół dla dorosłych mogą iść do biblioteki publicznej
Jak wyjaśnia Prawo.pl MEN, beneficjentami Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 są placówki wychowania przedszkolnego i szkoły dla dzieci i młodzieży. - Nie planujemy modyfikacji programu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by słuchacze szkół dla dorosłych mogli korzystać z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. 2.0, gdyż w ramach Priorytetu 1 tego programu wspierane są biblioteki publiczne, z których oferty korzystają lub mogą korzystać wszyscy słuchacze szkół dla dorosłych. Celem tego priorytetu jest wzmocnienie potencjału bibliotek w środowiskach lokalnych poprzez wzrost atrakcyjności i dostępności ich zbiorów, tak by sprostać wyzwaniu, jakim jest wspieranie rozwoju czytelnictwa, które warunkuje możliwość kształcenia przez całe życie - wskazuje resort.
W ramach Priorytetu 2 uprawnionymi wnioskodawcami są: samorządowe instytucje kultury, gminne biblioteki publiczne będące samodzielnymi instytucjami kultury oraz gminne instytucje kultury, w skład których wchodzą wyodrębnione organizacyjnie biblioteki publiczne, dla których organem założycielskim jest odpowiednio: gmina wiejska i gmina miejsko-wiejska bez ograniczenia liczby mieszkańców, oraz gmina miejska do 100 tys. mieszkańców. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie budowy, przebudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji bibliotecznego obiektu budowlanego wraz z jego wyposażeniem.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.