Ponad dwie trzecie uczniów nieheteroseksualnych bało się przyznać do swojej orientacji. Prawie jedna trzecia padła ofiarą przemocy w szkole - wynika z raportu poświęconego sytuacji osób LGBTA. Prawie jedna trzecia uczniów (osób w wieku 13-19 lat) zaznała przemocy w szkole, aż 19 proc. dodało, że sprawcami byli ich koledzy.
Uczniowie LGBTA często ofiarami przemocy w szkole>>
- Konieczne jest wzmożenie wysiłków na rzecz rzeczywistego wdrożenia edukacji antydyskryminacyjnej i przeciwdziałania przemocy motywowanej uprzedzeniami również na poziomie Ministerstwa Edukacji Narodowej, co niewątpliwie przyczyni się do wzrostu aktywności poszczególnych jednostek systemu oświaty - podkreśla Anna Mazurczak, Naczelniczka Wydziału Prawa Antydyskryminacyjnego w Zespole ds. Równego Traktowania w Biurze RPO.
Dodaje, że rzecznik wielokrotnie występował do MEN o doprecyzowanie tej kwestii oraz zwracał uwagę na problem nieefektywnego wdrażania przez szkoły edukacji antydyskryminacyjnej, a także braku adekwatnej reakcji na występujące w środowisku szkolnym zjawiska dyskryminacji i motywowanej uprzedzeniami przemocy, zwłaszcza rówieśniczej.
- Należy zwiększać kompetencje nauczycieli i nauczycielek w zakresie przeciwdziałania i reagowania na dyskryminację i przemoc motywowaną uprzedzeniami, w tym homofobią (np. poprzez szkolenia). Ponadto, istotne jest rozpowszechnianie wśród kadry pedagogicznej wiedzy o specyfice szkolnej dyskryminacji, ze społecznym kontekstem oraz mechanizmami działania - podkreśla Anna Mazurczak. - Warto korzystać w placówkach oświatowych z eksperckiej wiedzy i doświadczeń organizacji pozarządowych, w szczególności tych, które od lat specjalizują się w działaniach na rzecz równego traktowania w obszarze edukacji. - dodaje.